måndag 16 maj 2011

Tomate de árbol

Jag fortsätter på temat colombianska frukter (det är outtömligt), den här gången har turen kommit till tomate de árbol, eller trädtomat som den bokstavliga översättningen skulle bli.

Det är en frukt som precis som namnet avslöjar är lite som en tomat, men den växer på träd. Den är också lite sötare än den vanliga tomaten, och används framför allt i juice, i alla fall i Colombia.

Har ni vägarna förbi de andinska regionerna där frukten kommer ifrån rekommenderar jag att ni testar. Tydligen har den dessutom massa vitaminer och järn, och det är ju aldrig fel.

----------
Tidigare har jag skrivit om andra frukter man hittar i Colombia: granadilla, pitaya och lulo.

7 kommentarer:

  1. Hej Annika!

    Det är så kul att följa din vardag här i bloggen.

    Dessa frukter fanns också i Etiopien, där kallades de japan fruk. Har ingen aning om det bygger på historiskt ursprung eller något helt annat.

    Varma hälsningar Ylva Evensen, eller Rundberg som jag hette när det begav sig som junior inom CISV

    SvaraRadera
  2. Tomate de árbol finns i Sverige men jätte dyr, en stick kostar 10 Sek medan i Colombia för dessa pengar man kan köpa mycket mer än en kilo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beatriz från Colombia29/3/13 19:51

      2013-03-30 Köpte igår på hemköp "TOMATE DE ARBOL" tamarillo por 20:- styck. Hmmm fräka; skamlösa, hutlösa priser... så klar att så få köpper de i stället slängs de. Alla vitaminer, mineraler och dess egenskaper hammar i soptunnan!

      Radera
    2. Svindyrt! Vilka hutlösa priser, verkligen!

      Radera
  3. Hej Annika

    Detta har inget med bloggen att göra men tänkte kolla med dig om du möjligtvis har några böcker på svenska för en kurs i som jag ska läsa som heter Organisationer från ett genusperspektiv...

    Alvesson, M., Due Billing, Y, Kön och organisation

    Eriksson-Zetterquist, Ullla; Kalling,Thomas; Styhre, Alexander, Organisation och
    organisering

    Nilsson Motevasel, I, Genusperspektiv på yrkesmässiga relationer

    Wahl, Anna, m fl, Det ordnar sig

    Har inte din mail så fick bli denna vägen

    /Ida

    SvaraRadera
  4. Ylva: Hej! Vad roligt att du lämnade en kommentar här!
    Hoppas allt är fint med dig,
    stora kramar.

    Colombiana: Oj! För det priset vet jag inte riktigt om det är värt det, hur god juice det än är...

    Ida: Jag har inte din mejladress heller, så det får bli svar här också.
    Tyvärr, tyvärr, jag har inga av de böckerna (däremot två andra i organisation, men utan genusperspektivet). Men när behöver du dem? Vi får ju bröllopsgäster från Sverige (vågar dock inte lova att de har plats i väskan) och sen ska vi på smekmånad till Sverige (vet inte heller om vi har plats, men man kanske kan sprida ut en bok hos varje...).

    SvaraRadera
  5. behöver böckerna andra veckan i juni.
    beställde dem nu och ber min pappa skicka till mig.

    alla som kommer på bröllopet har säkert väskorna fulla med lösgodis, bakingredienser och annat gott :)

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.