söndag 11 december 2011

♥ Svt Play ♥

Jag erkänner. Jag har en last. Den går tvärsemot alla mina politiska principer och allt jag egentligen står för. Trots det djupt odemokratiska med dessa institutioner: Jag är oerhört fascinerad av kungligheter.

Därför kan jag inte låta bli att klistra mig framför teven vid nobelbanketten varje år för att titta på kungligheterna (precis som att Året med kungafamiljen är ett givet program att bänka sig framför i mellandagarna och att jag tittar på vartenda kungligt bröllop jag kommer över).

Gissa min besvikelse förra året då jag klickade mig till nobelbanketten på Svt Play och fick meddelandet att den av upphovsrättsliga skäl inte kunde visas utanför Sverige! Jag fick nöja mig med att plöja igenom alla tidningarnas bildspel istället. I år slapp jag dock den frustrationen och har just avnjutit en tredje adventsfrukost med lussekatter, glögg och årets nobelbankett.


Det är ju inte bara kungligheter man kan titta på här borta i förskingringen, jag och Oscar(!) kollar även på På Spåret och jag tänkte försöka kolla ikapp julkalendern.

Å vad jag älskar Svt Play.

13 kommentarer:

  1. Fascinerad hur? Du?! Av det perversa med statligt finansierad glamour-elit? Eller är du, helt otippat, rojalist?

    SvaraRadera
  2. Jag känner ju till din last sen tidigare så den är inte nån chockerande nyhet för mig :-) Synd att du inte kunde titta på Nobelfesten. Där fanns en och annan snygg klänning. Jag tror dock säkert att du kan räkna med en resumé i form av ett handskrivet brev från mormor. För visst delar du din last med henne...?

    SvaraRadera
  3. Härligt! "På spåret!!!!"Ännu en anledning för mig att hälsa på dig i B :). (Om du vill kan du i gengäld få komma hit och titta på Caracols såpa "Tu voz estereo" - min "last":). Kram!/Julia

    SvaraRadera
  4. David: Jadu... Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det hela. Det är ju inte riktigt logiskt på något sätt.

    Åsa: Jajemen, jag delar lasten med såväl mamma som mormor. Vi får se om jag får någon sammanfattning av mormor, när kronprinsessan gifte sig kom DNs bröllopsbilaga hit med posten.
    Men i år kunde jag se nobelmiddagen, det var förra året det av någon anledning inte gick.

    Julia: Ja! Kom hit och kolla på På Spåret!
    Tu voz estero har jag aldrig sett (jag har bara fastnat för en colombiansk såpa - "Todos quieren con Marilyn" som jag följde slaviskt när den gick - det kanske är dags för en ny nu)

    SvaraRadera
  5. Ja men helt visst är det underbart med svtplay!

    Synd bara att telmex suger men vissa tider på dygnet är det bättre och här i medellin är den bästa tiden att kolla svt 12-14 när alla äter bandeja paisa och sover middag ;)

    SvaraRadera
  6. Heja! Visst är det härligt med kungligheter.

    Och tänk att du väntar erat barn nästan samtidigt som Viktoria och Daniel. Ja, vem vet det kanske blir på samma dag, nästan kungligt !!

    Kram mamma, som också satt klistrad framför nobelfestligheterna.

    SvaraRadera
  7. själv har jag kollat på nästan alla program av Så mycket bättre på tv4.se den här säsongen, och funderar tom på att köpa "premium" så att man får ta del av ännu mer av avsnitten :)

    SvaraRadera
  8. Hahahaha, DET var sjukt otippat faktiskt :) Men ändå lite fint på något vis, speciellt att din mormor skickade bilagan. Hehe. Och alltså, på Spåret fattar man ju att ni kollar på, men Nobelfesten?! Kan inte tänka mig något långtråkigare.

    Älskar när folk har dolda sidor man inte visste fanns, det gör livet så intressant. Men tycker du liksom att vi ska ha kvar monarkin, eller tycker du att den ska bort men gillar lite i smyg att kika på program om kungafamiljen, nu när vi ändå har dem?

    SvaraRadera
  9. Spärren att du inte kan se vissa program från Colombia kan du kringgå genom att surfa via en svensk proxy-server. Googla på svensk proxy så borde du få lite träffar...

    SvaraRadera
  10. Vad skulle vi göra om kvällarna när C har somnar? Vi kollar "halv 8 hos mig" som är en av våra laster, "arga snickaren" och "lyxfällan" och "på spåret" såklart...
    Såg den här med oldsberg och Hellberg men den var inge vidare...
    Om nätet funkar så blir det Annikas Lussekatter och varm choklad om en stund minsann! HURRA!

    SvaraRadera
  11. Ida: Ja, men Telmex är ändå det minst dåliga alternativet. Jag brukar sätta på låg bildkvalité så funkar det. Jag tror att default är högsta kvalitet, det är nästan omöjligt att få att funka bra.

    Jag får kolla 12-14 nästa år när jag är hemma och är mammaledig på dagarna :)

    Mamma: Precis!

    Joanna: Tack för tipset, ska kolla in!

    Johanna: Hehe men det fina med SvT Play är ju att man kan snabbspola lite som man vill. Det är faktiskt rätt intressant, det är ju inte bara en massa kungligheter som äter mat, utan det är intervjuer och reportage om nobelpristagarna och vad de egentligen fått pris för. Man lär sig en del på köpet.

    Och på frågan svarar jag... nog alternativ två... kanske.

    Magnus: Jo, jag har läst om det, bara inte riktigt tagit mig för. Min hacker-brorsa kanske skulle få fixa det till mig någon dag.

    Ulrica: Hoppas de är goda!

    SvaraRadera
  12. Jaha! Intervjuer och sånt låter ju lite roligare, jag såg nog faktiskt framför mig att det bara var en massa folk som åt middag och en kommentator på det...haha. Borde kanske ge det en chans nästa år? :)

    SvaraRadera
  13. Och musikhjälpen!
    http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3946

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.