torsdag 24 februari 2011

Hemma hos-reportage på riktigt


I morse fick vi besök i lägenheten av ett TV-team från programmet Extra. De gjorde ett reportage om Andrea som bor med oss, och vi fick också vara med och bli intervjuade på ett hörn.

Programmet, som går varje dag, handlar om intressanta personer och fenomen. Tydligen är Andrea en sådan intressant person, det dräller väl inte av transpersoner i Colombia som är högutbildade och jobbar som lärare och forskare på ett av landets bästa universitet.

Eftersom reportaget handlar om Andreas liv i allmänhet fick Oscar och jag vara med och i egenskap av sambos och svara på frågor som hur det känns att bo med en transperson och annat av samma grävande journalistiska karaktär.

Det känns väl ungefär som att bo med vem som helst, kan jag meddela. Men ja, man måste kanske ställa dumma frågor ibland för att kunna få fram de där självklarheterna man vill förmedla.

Massor av intervjutid ska klippas ihop till ett reportage på bara några minuter, så det känns ju som att det kan bli lite precis hur som helst. Till exempel kanske mitt svar på frågan "Vad pratar ni om, som tjejer emellan? Blir det mycket tjejsnack och skvaller?" som löd ungefär
Tja, vi pratar såklart ibland om sådana saker som ses som typiskt kvinnliga som kläder och män, men vi delar ju också akademiska intressen, eftersom vi läst en master i genusvetenskap ihop och båda jobbar med genusforskning, så vi pratar en hel del om de ämnena också och våra jobb och så.
I nedklippt version skulle kunna bli ungefär
Vi pratar såklart om kläder och män.
Det blir mycket spännande att se. Hur som helst, någon gång i slutet på nästa vecka kommer mitt andra framträdande* i colombiansk TV. Det kommer att läggas upp på internet också, jag lovar att länka.

*Mitt första kan ni se här

4 kommentarer:

  1. Oj, vilken TV-kändis du är!

    Två gånger i TV i Colombia och en gång i Argentina och en gång i Sverige, eller har jag glömt någon gång?

    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Ja, du måste länka! Skoj!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.