torsdag 3 februari 2011

Bilfria dagen

En gång om året, den första torsdagen i februari, är det bilfria dagen i Bogotá. Så har det varit sedan år 2000, så idag var det dags för den tolfte omgången. Det innebär att inga personbilar får köras på gatorna. Däremot bussar, taxi, arbetsfordon och motorcyklar.

Eftersom jag går till jobbet märker jag helt ärligt inte särskilt mycket av bilfria dagen. Det är en hel del trafik ändå. Men mina arbetskompisar som bor i andra ändar av stan säger att de kommer fram på hälften så kort tid som vanligt. Vilket är ganska mycket när man har en dryg timmes restid till jobbet enkel väg, varje dag.
Bilden kommer från Semana. Fler foton från bilfria dagen finns här.

Om själva nyttan med dagen för att minska luftföroreningarna tvistas det, men det är i alla fall ganska trevligt att se gatorna lite tommare på bilar och en trafik som faktiskt flyter även i rusningstid.

3 kommentarer:

  1. Bra grej! När jag var i Bolivia 2004-2005 så var det demonstrationer och grejjer, och när vi vr i Santa Cruz var det bilförbud. Vi tog taxi eftersom vi skulle flyga till Cochabamba och det var helt öde på gatorna - så när som på en spikmatta som nån hade lagt ut som vår taxi såklart körde över... Dock inte bilfritt pga samma anledning som hos er.

    När jag kommer flytta kommer jag ha mer än 1h resväg enkel väg, så en bilfri dag sådär vore ju super, fast jag kan tycka att det borde vara en sån varje vecka :)

    SvaraRadera
  2. Mycket bra idé med en bilfri dag. Men varför får motorcyklar köra? Är inte de också fordon eller?

    Kanske nåt för oss i Sverige också? Eller varför inte i Umeå :-)

    Kram mamma

    SvaraRadera
  3. Vi uppskattade verkligen den bilfria dagen då vi kunde vara ute och promenera med tjejerna utan att hålla dem i ett konstant järngrepp.

    Men hur var det nu för övrigt med bilkörningen? Jag har för mig att våra vänner bara hade tillstånd att köra bil vissa dagar. De hade dock två bilar så det var alltid nån som kunde rulla.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.