onsdag 3 december 2014

Lucka 2: En bild på något gott du ätit i år

Under de första sex åren jag bodde i Bogotá fanns ingen svensk mat att få tag på, de enda gångerna var då svenska ambassaden hade någon mottagning, vilket brukar vara vid lucia och nationaldagen, och så den årliga nordiska julbasaren.

Men det senaste året har flera alternativ dykt upp. Först ut var Swedish Garden, som jag skrivit om tidigare. Fyra driftiga tjejer som sålde matiga svenska mackor, efterrätter och flädersaft från en trailer.

Sen har en svensk kille startat lunchrestaurangen El Sueco nära svenska ambassaden (Carrera 10 #72-32 för den som råkar befinna sig i närheten), och sedan en tid tillbaka finns också Café El Sueco (som inte har samma ägare, det förvillande lika namnet till trots), ett svenskt kafé i La Macarena (Calle 27 #4A-16).

Mina favoriter, tjejerna på Swedish Garden, har just nu ingen fast trailerplats utan dyker upp på lite olika marknader och andra tillställningar, och erbjuder catering, men medan de fortfarande fanns på sin gamla adress och jag jobbade på mitt gamla jobb i närheten blev det en hel del, hemlängtansframkallande goda, skagenmacka-luncher:

(Bilden kommer från Swedish Gardens Facebook)

Det här är lucka två från Emily Dahls bloggjulkalender 2014: Minnen från året som gått

2 kommentarer:

  1. Men gud vad gott! Jag hänger på till Café Sueco, El sueco och Swedish Garden nästa gång! Kram!/Julia

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.