torsdag 4 april 2013

Atomkastrullen, kallar de den i Medellín

I allmänhet tycker jag att colombianska kök inte är särskilt bra utrustade - dåliga köksredskap (försök hitta en ordentligt vass kniv i ett genomsnittligt kök!) och minimala förvaringsutrymmen.

Men det finns en sak som aldrig saknas i ett inte ens särskilt välsorterat colombianskt kök. Själva moderskeppet av köksredskap.

Tryckkokaren.

Olla express, olla pitadora, olla atómica, kärt barn har många namn.

Ni vet en sån där kastrull som locket spänns fast på, där ångan pyser ut med ett pipande genom knoppen på locket.

Eftersom baljväxter som bönor, linser och ärtor ingår i husmanskosten och tillagas varje dag efter blötläggning över natten är det oumbärligt med en kastrull som kirrar biffen någorlunda snabbt. Speciellt på hög höjd där allt tar längre tid att koka.

Vi har naturligtvis också en tryckkokare i vårt kastrullutbud hemma. Jag tycker dock att den känns halvt livsfarlig (såna där kastruller ser ju ut att kunna explodera precis när som helst) och håller mig på avstånd när den används. Jag kokar baljväxter i vanlig kastrull i flera timmar istället. Å andra sidan gör jag storkok och fryser in färdiga portionspåsar, så jag slipper göra det så ofta. Och så jag slipper närma mig tryckkokaren.

11 kommentarer:

  1. Min farmor hade en sådan, jag kom ihåg när hon använde den och kokade köttsoppa det pös o fräste hemskt om den. Den bästa platsen att beskåda den tickande bomben var i skydd under köksbordet, nu 55 år senare har jag fortfarande respekt för detta köksredskap så jag förstår dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gömmer mig helst också under köksbordet!

      Radera
  2. Hola!

    Vet inte om jag ska skriva pa spanska lr svenska;) men uttrycker mig nog lite battre pa svenskan fortfarande. Riktigt trevlig blogg du har och har precis funnit den eftersom jag ar i planerings stadiet av min colombia resa, vilken i slutandan kanske blir en flytt.

    Ar adopterad fran colombia och har lange velat se mitt "hemland" och reser i maj ner till bogota. Din blogg ar mycket intressant och jag studerar den noga ifnor resan med alla bra tips du har.

    Jag tankte lite pa det har med standard pa hostel, hotel osv. Ar det sakrast att ta de lite dyrar med tanke pa sakerhet osv? Finns det nagot omrade dar man inte bor boka boende som nykomling i staden osv. Har du tid vore jag valdigt tacksam for svar. Antingen har eller om du har lust att skicka till carlos.montoya@live.se

    Tack for ett fint arbete med bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, vad kul att höra! Jag skickar ett mejl!

      Radera
  3. No podríamos vivir sin la nuestra, regalo de un amigo sueco y su esposa colombiana...
    Fríjoles y garbanzos, en par patadas!!!
    Reconozco que se ve mucho más segura que la que siempre ha tenido mi mamá en la casa, pero nunca presencié ningún accidente (aunque mi novia dice que alguna estalló donde vivía cuando era pequeña). Aunque la llamemos "atómica", nunca será tan peligrosa como la "ollita" de Oskarshamn, por ejemplo ;)

    Saludos! Llegó la primavera!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajaja, me imagino que como buenos colombianos es un elemento esencial en su cocina :)

      Que delicia con primavera, por fin!

      Radera
    2. A propósito:
      http://what-if.xkcd.com/40/
      Saludos!

      Radera
  4. Johannes9/4/13 06:33

    För bara några år sedan var atomkastrullen, kul namn förresten, en rar fågel här i Sverige. Men nu har den slagit igenom och finns till och med på Ikea! Hoppas förresten att du hade en fin semester på Kuba (?).

    SvaraRadera
  5. Vi har oxå tryckkokare. Den är hur bra som helst! Är dock rädd för den... Hehe.

    Anna Granström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men eller hur! Den känns ju lite livsfarlig...

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.