söndag 21 april 2013

Cuba i sju bilder

Cuba liknar inget ställe jag tidigare varit på. Det är oerhört fascinerande. En plats jag väldigt gärna skulle vilja åka tillbaka till, en plats jag aldrig skulle vilja bo på.

Såhär var det, i korthet:
Här står jag i gamla stan i Havanna och poserar. Varmt som attan var det.
Havanna. Såhär ser det ut. Bland annat.
De här snubbarna är med lite överallt, såklart.
I mojitons förlovade hemland är det klart att den måste utgöra en essentiell del av ens semesterdiet.
Jodå, såna här gamla bilar åker omkring överallt.
Men de här var ändå mina favoritfordon. Coco-taxi. Bekvämt och fläktande i hettan. Halvt livsfarligt ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Jag reste med en vän som jag känt i snart femton år, men aldrig tidigare rest tillsammans med. Eller ens umgåtts med särskilt mycket på tu man hand heller för den delen, faktiskt. Det var ju en himla miss att vi inte insett tidigare under de här femton åren att vi faktiskt trivs hur bra som helst ihop och borde umgås mycket, mycket mer än vad vi gör. Det får vi ta igen från och med nu.

14 kommentarer:

  1. Det måste vara ett otroligt intressant ställe. Skriv gärna mer om resan.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag har följt din blogg ett tag nu, jag blev väldigt glad när jag hittade den. Det är nämligen så att mannen i mitt liv också visade sig vara colombian :) Jag ska nu besöka honom och Bogota i Augusti och sedan är tanken att han ska flytta till mig i Sverige i december. Undrar om du skulle tänka dig att byta lite erfarenheter? Skulle gärna ta emot lite tips om allt från Bogota, Colombia och kulturen till generellt om colombianer och colombianska män i synnerhet :) Mvh Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande!
      Absolut, mejla på dalen.annika på gmail!

      Radera
  3. Oh, vad härligt med Kuba! Jag har tänkt åka dit, går det att ta sig runt på engelska tror du eller behöver en kunna spanska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta sig runt går alldeles säkert. På hotellen och i taxis så pratar de engelska (det är ett krav för att få bli taxichaufför - att kunna engelska). Men i övrigt vet jag inte riktigt hur det är ställt med engelskakunskaperna. Inte så jättebra, gissar jag (vet faktiskt inte, jag pratade ju bara spanska).

      Men personligen tyckte jag att hälften av behållningen av resan var att kunna prata med folk om livet på Cuba och hur systemet funkar, och det vore ju lite synd att gå miste om.

      Radera
  4. Å fantastiska bilder! Herregud vad jag blir sugen på att åka till Kuba. Sitter på min måstemåstelista... bland många andra ställen, iofs. Men dina bilder fick nog landet att hoppa upp någonstans i de absoluta toppen, tillsammans med Colombia som ju sitter där sedan länge :)

    SvaraRadera
  5. Tack för titten! Vi har länge varit sugna på att resa till Kuba, men får se om det blir av. Har faktiskt aldrig varit i syd- eller mellanamerika...

    SvaraRadera
  6. Ååå vad härligt! Välkommen tillbaka fina! Kram!

    SvaraRadera
  7. Vi var på Cuba på bröllopsresa för ett par månader sedan. Cayo Santa Maria var alldeles underbart, hotellet Melia Buenavista var så lugnt och fint. Men Havanna tyckte vi inte alls lika mycket om. Det var alldeles för hett i juni. I turistboken stod det medeltemp.25 grader, men det var 35 grader! fuktiga grader dessutom, så mycket värre än i Madrid där vi bor. Och det är så jobbigt att se utländsk ut....alla skriker efter en och vill att man ska åka taxi eller köpa något, precis hela tiden. Vet hur svårt de har det där och man vill ju hjälpa (dricksade och lämnade bl.a. lite mediciner där) men blev väldigt stressade av hur de behandlade oss.

    Carina

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.