tisdag 12 juni 2012

Cocaina

Under graviditeten hade jag någon slags verklighetsfrånvänd uppfattning om att jag skulle hinna läsa en massa av de där olästa böckerna som står i vår bokhylla och väntar på bättre tider. Sätta mig med en stor kopp te och en god bok när bebisen sover, liksom.

För det första gillar Gael att göra saker i korta intervaller. Till exempel sova. Och under de där intervallerna kan det ju hända att man prioriterar att hinna med andra saker än läsning, typ äta, duscha, eller kanske sova en lur.

För det andra är mammaledigheten jättekort i Colombia. Man hinner inte så mycket oavsett på fyra månader.

För det tredje har jag i min övertro på min egen tidstillgång gett mig in på att plugga lite på distans och så har jag koordinerat ett CISV-projekt de här månaderna. Eftersom jag ändå var ledig.

Men hur som helst. En bok har jag faktiskt hunnit med hittills, en som haft hög prioritet på min att läsa-lista sen jag fick den, Magnus Lintons Cocaina.

Förutom att den har kanske historiens snyggaste bokomslag, gjort av duktigaste Elina Grandin, är det en av de bästa böckerna som skrivits på svenska med Latinamerika-tema i allmänhet och Colombia i synnerhet. Magnus är en otroligt skicklig författare och lyckas ta ett tungt och svårt och krångligt ämne - kokainets politik - och göra det lättsamt, utan att tappa tyngd i analysen.

Även om jag har rätt bra koll på Colombia gav Cocaina en ström av aha-upplevelser, och jag hoppas att den någon dag översätts till spanska, det är en bok som skulle behövas i Colombia. Och även om man inte har Colombia eller ens Latinamerika som något specialintresse är det en bok som rör och berör alla med något slags intresse av global politik.

Ska du läsa en enda bok om Colombia och faktiskt lära dig något om landets historia och nutid, eller ett enda inlägg i narkotikadebatten, och bli underhållen under tiden, läs Cocaina.

7 kommentarer:

  1. Å, den har funnits även på min lista länge. Har inte blivit av en, måste tex köpa den först.

    Gött att den är så bra som man hoppas! Bor Magnus och hans tjej i Sverige nu förresten, eller är de kvar i Bogota?

    SvaraRadera
  2. Åh, tack för bra lästips! Såg att den fanns att låna på biblioteket som e-bok så det blir perfekt reselitteratur när jag flyger till Sverige snart.

    SvaraRadera
  3. Den väntar i min bokhylla, signerad av författaren själv. Måste hinna läsa den innan bebisen kommer! Jag räknar tvärtemot dig med att inte hinna läsa ett PISS sen, att barnet kommer ta all tid... Så jag vill bara läsaläsaläsa nu. Gillade hans AMERICANOS, så ser verkligen fram emot denna.

    Håller förövrigt med om omslaget, sjukt snyggt!

    SvaraRadera
  4. Norrlandsguld13/6/12 01:39

    Tack för tipset, är ständigt på jakt efter nya intressanta böcker!

    Sedan undrade jag också lite om dina distansstudier: jag sökte precis den kursen (eller ska det heta utbildning?) för något år sedan och kom in men tackade nej i slutänden eftersom jag inte hade tid att ta mig an den. Är dock fortfarande rätt sugen och undrar hur du tycker att den är? Har tidigare pluggat internationella relationer och mänskliga rättigheter och tänkte att lite kunskaper i kommunikation kanske skulle göra mig lite mer anställbar...

    SvaraRadera
  5. Bra tips, ska läggas till att-läsa-listan.

    SvaraRadera
  6. Johanna: De brukar bo halvårsvis i Colombia och halvårsvis i Sverige (mitt drömliv), men i år kom de inte hit, de har ju en liten bebis, så jag antar att det är lite mer logistik och meck nuförtiden med flyttbiten.

    Month Day Year: Super!

    Duktiga Tjejen: Visst är det snyggt! Och du har nog en mer realistisk idé om det här med läsandet så PASSA PÅ!

    Norrlands Guld: Jag tänkte precis som du (anställningsbarheten) när jag sökte utbildningen. Jag har bara läst en termin hittills och det har varit jätteintressant och inte alls betungande. Jämfört med hur det var att läsa en master på helfart på colombianskt universitet samtidigt som jag jobbade är en master på halvfart på svenskt universitet ingenting. Sök den!

    Annelie: Gör det!

    SvaraRadera
  7. Läste den förra året när vi var i Colombia. Hann trots stora och litet nytt barn. Lilla nya älskade att sova, stora barnen hittade kompisar och vi bodde ju på pensionat med full service. Men nu känns det som att det är den sista boken jag kommer hinna läsa på många år.. Men jag är glad att det blev just den. Jag älskar boken och tycker att det är toppen att det har skrivits en så bra bok om Colombia på svenska.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.