fredag 23 september 2011

Habemus gynekolog

Disclamer: Efter det här inlägget ska jag sluta trötta ut er med gravidsnack ett tag. Lovar.
-----

Ni kanske minns vår jakt på gynekolog? Igår tog jagandet äntligen slut. Vi träffade nämligen Fernando Gómez och tadaa vi gillade honom! Och tadaa han är inte på semester precis när filuren ska födas!

Fernando är en lite barsk men ändå trevlig farbror som verkar kunna sin sak. Han är ju chef för hela gynekolog- och obstetriavdelningen på sjukhuset, så det fattas väl bara annat. Han har dessutom massor av bokhyllor med vetenskapliga gynekolog- och obstetriböcker och foton på sin familj på sitt kontor. Inte en enda bibel eller kors eller tavla på påven så långt ögat når. Det är en mycket viktig detalj.

En intressant grej som händer varenda gång vi varit på gynekologbesök är att när framtida psykoprofylaxkurser och annat kommer på tal spänner gynekologen ögonen i Oscar och säger mycket strängt att "du måste också vara med då".

Det finns ju inte på kartan att Oscar skulle få för sig att inte vara med, men tydligen tillhör det inte vanligheterna, eftersom alla gynekologer känner sig nödgade att komma med så stränga förmaningar. Och ja, det är faktiskt mycket sällan vi sett andra par på till exempel ultraljudsundersökningarna. De flesta är ensamma eller i sällskap av sin mamma eller väninna (ja, det framgår av deras samtal att de inte är ett par). Graviditet verkar tydligen inte vara något som pappan anser sig ha särskilt mycket med att göra.

8 kommentarer:

  1. Jag tycker att det ar haftigt att du hittat Oscar i ett hav av machokultur. Han verkar vara one of a kind colombian.

    For ovrigt tycker jag att dina graviditetsinlagg ar intressanta, aven om jag inte kan relatera, speciellt nar du blandar in genus&kultur (sistnamnda sortens inlagg ar mest intressanta utav dem alla).

    SvaraRadera
  2. Håller med, det är superintressant! Även för oss ogravida. Jätteintressant över huvud taget, men extra eftersom du befinner dig i Colombia, och eftersom du har ett så smart genustänk. Gillar också att du undviker påvens inblandning i er graviditet.

    Vad skönt att ni hittat en gynekolog ni gillar nu äntligen!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar oxå ditt preggosnack, speciellt sånt som det här som faktiskt innehåller fakta om Colombia oxå. Ba ma du har! (Såklart, annars hade han aldrig blivit din man). Jag undrar dock om det kan vara så att det är väldigt svårt att knata ifrån sitt jobb för att få följa med på sin partners ultraljud? Kan det verkligen röra sig om enbart ointresse?

    SvaraRadera
  4. Theholyquest: Ja, han är fantastisk. Och kul att du gillar inläggen!

    Johanna: Tack!

    Duktiga Tjejen: Nej, du har nog rätt i att det inte enbart är ointresse, även om jag ändå tror att det till viss del är det, en idé om att de inte har så mycket med saken att göra. Men visst kan det också vara svårt att få ledigt från jobbet, men även det är ju i så fall ett strukturellt problem, att arbetsgivarna inte anser att det är ett giltigt skäl att ge ledigt för.

    Oavsett vilket av skälen det är så handlar det ändå alltid om att någon tycker att det inte är särskilt viktigt för männen att vara med.

    SvaraRadera
  5. Skönt att ni gillar eran gynekolog. Jag känner ju ett visst ansvar eftersom jag rekommenderade honom enbart på min känsla. Det var ju bra att min intuition fungerar fortfarande.

    Kram mamma

    SvaraRadera
  6. Jag gillar dina gravidinlägg! Det är så spännande att höra hur det är down there. Jag håller med talaren ovan, vilken kille O är! Det känns, så här över bloggen, som ni två är som handen i handsken för varandra. Coolt!

    SvaraRadera
  7. Så kul att följa ditt liv i Colombia!
    Men jag undrar en sak, varför går man till en gynekolog genom hela graviditeten. Är det för att det inte finns mvc? För mig är en gynekolog en som kollar en där nere varannat år typ, inte nån som följer ens graviditet som en barnmorska här i Sverige.

    SvaraRadera
  8. Mamma: Du kan andas ut!

    Linnéa: Jag tror vi är det!

    Anonym: Bra fråga. Jag har aldrig varit gravid i Sverige så jag vet inte riktigt hur det funkar där, men här är det gynekologen man går till på gravidkontrollerna. På vanliga sjukhuset. Men det är inga gynekologiska undersökningar, det är mest att vägas, svara på frågor, bli klämd lite på magen och lyssnad på hjärtat, typ. Det finns ju barnmorskor här också, men jag vet inte vad deras roll är, faktiskt. Assistera gynekologen vid förlossningen?

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.