torsdag 8 september 2011

Jobb och volontärjobb i Colombia

Eftersom en hel del personer verkar hitta hit när de letar efter jobb eller volontäruppdrag i Colombia eller Latinamerika tänkte jag komma med två aktuella tips:

Fredsobservatör: Kristna Freds söker just nu fyra fredsobservatörer till Colombia (och dessutom åtta till Guatemala/Mexico). Tjänsten är på två år, sista ansökningsdag 25 september. Mer info här.

Internationell valobservatör: Den 30 oktober är det lokalval i Colombia och MOE behöver volontärer som kan vara internationella valobservatörer. Man måste prata och skriva "acceptabel" spanska, dvs inte nödvändigtvis flytande men man måste i alla fall kunna kommunicera. Sista ansökningsdag 3 oktober. Mer info här.

Andra ständigt aktuella sätt att komma iväg och göra något vettigt är:

Minor Field Study: Skriva C- eller D-uppsatsen utomlands. Jag gjorde till exempel min C-uppsats i u-landskunskap i Argentina tack vare ett MFS-stipendium.

SIDAs resestipendium: Om man får en praktikplats på en internationell organisation (något FN-organ, Världsbanken, eller andra organisationer av liknande kaliber) kan man ansöka om SIDAs resestipendium. Jag gjorde till exempel en termins praktik* på FNs befolkningsfond UNFPA i Argentina tack vare det stipendiet. Sen fick jag jobb där.

Lycka till!


* Jag fick den genom att mejla CV och ansökningsbrev direkt till alla UNFPA-, UNDP- och UNIFEM-kontor i hela Sydamerika. Det finns centraliserade ansökningsförfaranden, men jag rekommenderar direktkontakt för snabbast resultat.

9 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade precis din blogg, jätteroligt att läsa om dina erfarenheter och äventyr i Colombia. Jag flyttar till Bogota i oktober så det är intressant att se vilka utmaningar du har ställs inför haha. Tack också för tipsen angående jobb, väldigt intressant även om det inte riktigt är det som jag är utbildad inom.

    Gick lite bakåt i bloggen och såg att du bakat kanelbullar! Så nu blir jag jättenyfiken på vilken jäst du använde? Vad hette den? Jag bodde i Italien för några år sedan och försökte baka kanelbullar men den italienska jästen uppförde sig inte alls som den svenska så bullarna var alldeles platta. Men jag älskar att baka så om de finns några hemliga trix med den colombianska jästen får du gärna dela med dig :)

    /Emelie

    SvaraRadera
  2. Roligt att du flyttar till Colombia, vad ska du göra här?

    Jästen är vanlig torrjäst (levadura). Färsk jäst finns men är jättesvår att få tag på, torrjäst finns på affären, i burk. Den är inte lika bra som svensk jäst, men den funkar. Trixet med torrjäst är att blanda ut jästen med lite (typ en deciliter) av degvätskan och lite socker/sirap och låta det stå övertäckt i ca 10 minuter så att jästen kommer igång och börjar bubbla ordentligt. Då jäser allt mycket bättre sen.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen angående jästen! Jag sparar det så jag är beredd på bullbak i Bogota :)

    Min pojkvän är från Colombia så jag ska flytta ner och prova på hur det är att bo med honom och att bo i Bogota. Medan jag är där ska jag skriva mitt examensarbete i juridik, men det har inget med Colombia att göra.

    Jag har varit där och hälsat på två gånger och älskar landet och människorna så det ska bli väldigt spännande att se hur det är att bo där. :)

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant! Skulle du som har gott om erfarenhet vilja hjälpa mig med ett par frågor.

    Vi håller för fullt på och försöker ansöka till Chilenska universitet för att påbörja studier i mars men eftersom strejken pågår för fullt så är det svårt att få tag på människor på olika institutioner gällande antagningar osv. Har åtminstone hittat en ansökningsblankett men vet du vad man bör skicka med för att ansökan ska bli så komplett som möjligt. Friskhetsintyg? Personbevis? Ska gymnasie och högskolebetyg överättas och i så fall hur?

    Har du som åtminstone bor på rätt kontinent någon aning om hur länge strejken väntas pågå och vad som händer med de utländska studenterna?

    Förstår om du inte har tid och lust att svara men jag gör ett försök=)

    Saludos/Frida

    SvaraRadera
  5. Frida, jag tror inte att jag har så mycket att komma med, tyvärr. När jag läste i Chile var det en kurs för utlänningar, så det var i princip bara att skicka ett mejl och säga "hej, jag vill läsa kursen" och sen betala.

    På masterutbildningen här i Colombia översatte jag inte betygen, jag skickade in kopior på mina examensbevis på engelska, bara.

    Generellt sett är det alltid svårt att få tag på folk (ännu mer med strejken, kan jag tänka mig) och generellt sett i Latinamerika svaras det väldigt sällan på mejl. Jag skulle råda dig att leta upp telefonnummer och ringa. Mejlsvar kan man vänta på i en halv evighet. Och om du känner dig lite osäker på spanskan skulle jag be någon spansktalande kompis ringa, för chilenska spanskan kan vara riktigt klurig att förstå.

    Hur länge strejken kan tänkas hålla på har jag tyvärr ingen aning om, men jag gissar att nästa termin borde saker och ting vara lite lugnare.

    Sorry att jag inte kan vara till mer hjälp, och lycka till!

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Jag tyckte de va kul att läsa dina inlägg samtidigt som dom är väldigt intressanta :)

    Jag planerar att resa till Colombia nästa år då jag fått en volontärplats på CRAN, ett barnhem där jag har vänner som är ifrån. Jag själv är också adopterad men har inget intresse av att leta efter mina biologiska rötter. Jag adopterades som femåring och har många minnen från mina första hem och känner fortfarande att jag kan sakna Colombia.

    Poängen är att jag börjar känna mig nervös trots att det är ett helt år kvar.. Jag ser verkligen fram emot min resa men jag undrar om du kan ge lite tips vad jag ska tänka på. Jag menar kulturella skillnader och hur det är att vara volontär. För jag har pratat med dom via mejl och dom har sagt att jag är välkommen och ska höra av mig när jag bokat resan. Men jag vill helst ha allting färdigt minst ett halvår innan, och speciellt innan jag bokar resan. Ja, jag kanske är lite av ett kontrollfreak. Men dom gav mig ganska vaga svar tillbaka så det får mig att fundera över om jag vågar resa. Hur lätt är det att skaffa lägenhet där? Om det skulle vara så att jag trivs och vill vara kvar längre och kanske hittar något annat. Min dröm är att arbeta för barnens rättigheter men jag har endast gymnasieutbildning. Hur svårt är det att börja studera där? Jag har dubbla medborgarskap så det är inget jag behöver tänka på. Däremot spanskan.. Hur "fort" tog det för dig?

    Jag hade tänkt ställa en fråga men det blev till en hel bok. Hoppas du kan svara på några av mina frågor, hälsningar Maria!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!

      Vad spännande! CRAN verkar vara bra, jag känner några som har adopterat barn därifrån.

      Massor av frågor, jag hjälper gärna så gott jag kan, vi kanske kan mejla? Min mejl är dalen.annika på gmail.
      Kram!

      Radera
  7. Hej! Jag hittade din blogg i och med att jag är adopterad från colombia och har familj där. Det är så härligt när någon som du skriver bra information om Colombia, eftersom man oftast bara hör att det är droger och kaffe där. Jag slutar snart gymnasiet (om mindre än en månad) och är väldigt intresserad av volontärarbete, har du förslag på något volontärarbete i Colombia eller sydamerika?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack! Jag känner inte till så många volontärarbeten, bland svenska organisationer ordnar till exempel Peaceworks (http://www.peaceworks.se/databas) och IM (http://www.manniskohjalp.se/utlandspraktik-med-im) volontärutbyten.
      I Colombia finns till exempel de här organisationerna:
      http://www.cran.org.co/apoyanos/
      http://www.fundacionpiesdescalzos.com/es/ayudanos/voluntarios.html
      http://www.techo.org/colombia/voluntario/

      Och säkert massor, massor fler!

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.