fredag 17 december 2010

Hemmaminnen



Hemma blir lite extra viktigt när det ligger alldeles för långt borta, och de där små sakerna som påminner om hemma betyder ännu mer.

Det förstår världens bästa farmor och världens bästa mormor precis.

I ett paket från farmor som Anna tog med fanns ett inramat flygfoto över gården i Rönnholm där farfar och pappa växte upp och där farmor levt hela sitt vuxna liv.

I ett tjockt kuvert* från mormor som kom på posten idag låg en broderad julduk från huset i Nordmaling där mamma växte upp.

Tack vare farmor och mormor har jag en liten bit av pappas barndomshem och en liten bit av mammas barndomshem hos mig i mitt nya hem i Bogotá.

Det är så fint att jag nästan blir tårögd när jag tänker på det. En liten bit av hemma.


*Kuvertet innehöll även två inslagna paket, en julklapp och en födelsedagspresent, men de öppnar jag inte förrän det är dags.

5 kommentarer:

  1. Tur att du har en så snäll mormor och farmor.

    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Visst är det tur! Känner du igen duken, mamma?

    SvaraRadera
  3. En liten bit av hemma är viktig även när man har sina käraste på bara minuters avstånd. Hur underbart ska det då inte kännas för dig att få tumma på fotot från farmor och lukta på duken från mormor.

    SvaraRadera
  4. Å gud så härligt. Min stora sorg i livet är att mina mor- och farföräldrar alla gått bort, jag nästan dör av sorg när jag tänker på det. Herregud så underbart att få små fina saker från förr skickade till sig. Fantastiskt! Ta väl vara på dem! :)

    SvaraRadera
  5. Kära lilla Annika!

    jag har den stora glädjen att ha dina föräldrar här på julbesök. Och då har jag läst din blogg, och jag blev så glad över att du tyckte om duken! Tänk att jag kan läsa dina tankar så här lätt! Om du visste så trevligt vi har! Vi har ätit pizza och druckit vin m.m. De hade med sig islykta och den lyser så fint. Hemstöpta ljus och en julklapp har jag också fått. Vi har "vargavinter" här och i övriga Europa också.
    Hoppas att du och Oskar får en trevlig jul,Det blir väl inte likt vår julfirande kanske.
    En stor julkram till Dig och Oskar!
    Mormor

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.