fredag 17 december 2010

Interaktiva colombianska krubbor

Colombia är ju som sagt ett katolskt land, och här hör fortfarande julen ihop med religionen till stor del.

Därför har varje hem med självaktning en krubba. Precis som varje torg, park, skyltfönster, shoppingcenter, och så vidare. Det är krubbor vart man än går.

Att ha kvarterets finaste krubba (helst med ett helt landskap runtomkring) ligger det stor prestige i. Precis som man kan minnas hur spännande det var att dekorera julgranen när man var liten pratar många colombianer om hur den stora händelsen var att få vara med och ställa i ordning krubban.

Den första gången jag såg en krubba i ett colombianskt hem trodde jag att de gjort en miss. Det låg nämligen ingen bebisdocka i halmsängen. När jag påpekade misstaget blev jag ganska snabbt lite idiotförklarad.

"Men jesusbarnet finns ju inte än, han föds ju inte förrän på juldagen."

Förvisso. Så det är först den 25 december som den lilla bebisdockan läggs dit. Dessutom brukar de tre vise männen (som på spanska förresten heter los tres reyes magos - de tre magiker-kungarna) placeras långt bort från krubban, och så flyttas de lite, lite närmare varje dag tills de till slut är framme med sina gåvor till jesusbarnet den 6 januari.

Interaktivt, skulle man kunna säga.

3 kommentarer:

  1. Väldigt interaktivt! Gillar särskilt delen med att man ska flytta gubbarna lite lite närmare för varje dag - roligt.

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte låta bli att associera till mitt gamla dockskåp och familjen Lundby.

    SvaraRadera
  3. Intressant! Vi hade faktiskt en krubba vid jul när jag var liten, men då låg ju Jesusbarnet som sagt där redan från början... Idag ser man nästan inga krubbor alls tycker jag.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.