tisdag 21 december 2010

Novena de Aguinaldos

Den 6 december inleds julen i Colombia med velitas, men från och med den 16 börjar den verkliga nedräkningen. Då börjar nämligen novena de aguinaldos, som pågår i nio dagar fram till och med den 24.

Novena de aguinaldos är ännu en katolsk tradition, som går ut på att minnas tiden fram till Jesu födelse. Varje dag samlas man och ber en lång rad böner - den dagliga bönen, bönen till den jätteheliga jungfrun, bönen till Sankt Josef och bönen till jesusbarnet. Ett par ave maría och fader vår kläms också in. Dessutom läser man en bit varje dag ur julevangeliet (tror jag att det är, förlåt om jag hittar på nu), och sjunger och klappar i händerna till jesusbarnet.

Varje dag. I nio dagar i sträck.

Många familjer samlas och håller novena tillsammans. I många barrios ordnas också novenas i kvarteret, och då gäller det att ha en stilig krubba när alla grannarna kommer och inspekterar.

När bönerna och sjungadet är över är det dags för mat och dryck. Många novenas slutar i fest, och det bjuds, förutom sprit, på traditionell colombiansk julmat som natilla och buñuelos. I de kvarter som ordnar kvarters-novenas gäller det när det är ens tur att bjuda in att bräcka grannarna, inte bara i krubbflärd utan även i matöverdåd.

2 kommentarer:

  1. När ska ni ha er första novena de aguinaldos?? Så ni kan visa hur fin krubba ni har! Visstja du har ju lämnat din krubba hemma i förvar hos oss. Du får nog ta med den när du kommer hem i sommar. Då kan du bräcka grannarna med en krubba som de aldrig har sett maken till :-)
    mamma

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag skippar krubban, och att bjuda in till novena... Jag fick nog av religiös överdos av att bara vara på en, tänk dig att sitta i grupp och be och läsa bibeln i säkert en halvtimme... Inte riktigt min kopp te.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.