onsdag 20 mars 2013

Söka jobb i Colombia

Sara lämnade en kommentar häromdagen:
Sara heter jag och följer dig troget. Jag undrar om du någon dag när du känner dig extra fylld av energi skulle kunna skriva ett nytt inlägg kring jobb i Colombia? 2011 (tror jag att det var...) postade du ett inlägg med just tips på specifika arbeten, men ja... de är lite Out Of Date nu satt säga. Jag söker mig runt på olika arbetsbanker dagligen, men ibland är det lättare att ha koll "inifrån" än ifrån andra sidan jorden i kalla Sverige. Jag är klar socionom om tre månader, gjorde min praktik i Peru och skrev sedan min C-uppsats om gatubarn i Cali. Jag är så HIMLANS sugen på att åka tillbaka igen och jobba/leva i Colombia. Har du några tips på vart jag kan vända mig? eller några andra tips på sökvägar satt säga? Jag tackar ödmjukast för svar, förstår att det kanske inte är ditt huvudintresse att svara på sånna här frågor... 
Tja, mitt huvudintresse kan man kanske inte kalla det, men jag är inte den som är den, så här kommer lite mer tips, utöver de som jag skrev i september 2011 och mars 2012, som kan läsas i de inläggen.

Som sagt. Det finns ingen arbetsförmedling i Colombia på samma sätt som i Sverige, även om det finns en del internetsidor som har jobbannonser. Många jobb fås genom kontakter, och många jobbannonser förmedlas bara via mejl till kontakter, som i sin tur mejlar vidare till sina kontakter. Har man ett kontaktnät i Colombia är det bästa sättet att tala om för alla att man söker jobb, skicka dem ens CV, be dem tipsa om jobb.

Vill man jobba inom organisationer i civilsamhället / bistånd / andra rädda världen-jobb, är det en bra idé att hålla utkik på sidor som Naciones Unidas en Colombia, Reliefweb eller Idealists. Organisationskonsultfirman Azaí Consultores har en mejlinglista där de varannan vecka skickar ut ett nyhetsbrev med bland annat lediga jobb inom den här sektorn. Man kan skriva upp sig på mejlinglistan här.

Svenska ambassaden annonserar ibland ut lediga tjänster (för en månad sedan sökte de en program officer för biståndssektionen, men ansökningstiden för den tjänsten har gått ut), och det gör även andra stora ambassader i Bogotá som till exempel USAs, Canadas och Storbritanniens. Det är även en bra idé att hålla koll på hemsidorna hos organisationer man tycker det vore intressant att jobba för, eftersom lediga jobb kanske bara annonseras ut där och via e-mail.

Sist men inte minst, lokala jobb är oftast lättare att söka på plats, så om det är möjligt, kom hit med lite sparpengar, extraknäck på hostel eller som engelskalärare eller vad som helst som är jättelätt att hitta, och sök jobb härifrån.

5 kommentarer:

  1. Hola!

    Yo soy un enamorado de las lenguas, y me causan una curiosidad tremenda...
    El otro día, para mi curso de sueco, hice una pequeña presentación de las diferentes culturas que tenemos en Colombia y sus lenguas... La podés ver aquí: http://prezi.com/cjw-6bkd_tgp/colombia-sitt-folk-och-sina-sprak/?kw=view-cjw-6bkd_tgp&rc=ref-501618

    Se me ocurre que este tema puede ser interesante para tus lectores y este mapa es super bacano (aunque está en castellano): http://www.lenguasdecolombia.gov.co/mapalenguas/inicio.swf

    No sé, sólo una idea ;)

    Saludos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gracias por la info! Y felicitaciones por la presentación, manejas muy bien el sueco!

      Radera
  2. Bra tips!
    Ellen

    SvaraRadera
  3. Hola!
    Jag vill börja med att gratulera dig för en fantastisk blogg. Det är en bra hjälpmedel för oss som har frågor kring Colombia. Nu är det så att vintern kommer snart och jag vill snabbt ta mig långt ifrån Sverige innan mörkret tar över. Jag är sugen på att söka jobb som lärare, men jag vet inte vad de har för kriterier. Jag är 21år gammal och har läst textil, form& design på gymnasienivå. Eller vad skulle du rekommendera för jobb?

    Tack!

    Ta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag vet ärligt talat inte heller vad de har för kriterier för att anställa som lärare... Jag skulle gissa på lärarutbildning, men det kanske går att få jobb utan det också på vissa skolor. Eftersom skolsystemet är väldigt privatiserat i Colombia är det också ganska mycket upp till varje skola vilka anställningskriterier de har, så jag tror nog att det är att kontakta skola för skola som gäller. Du kanske kan googla "colegios bilingües en Bogotá" eller något sådant för att hitta olika engelskspråkiga skolor att kontakta.
      Lycka till!

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.