lördag 2 mars 2013

Gifta sig i Colombia

Det är förvånansvärt många som googlar sig hit till bloggen via sökningar på gifta sig i Colombia, bröllop i Colombia och liknande.

Såhär går det rent byråkratiska till när man vill gifta sig i Colombia (obs! Allt detta är under förutsättning att du aldrig varit gift förut, att du inte har några barn och att du är heterosexuell):

  • Personbevis. Beställs via mejl från Skatteverket. Måste beställas via mejl för att få det underskrivet. Det finns flera olika versioner, du behöver den långa versionen, där alla uppgifter om dina föräldrar också finns med.
  • Äktenskapscertifikat. Beställs via post från Skatteverket. Jag försökte beställa via mejl men det gick inte, för underskriften på ansökningsformuläret måste vara i original, inte skannad. Du måste skicka med kopior på din blivande colombianske make eller makas pass, men allt det står i instruktionerna på beställningsformuläret (som finns på Skatteverkets hemsida).
  • Båda certifikaten ovan kan vara på svenska, och förhoppningsvis är du skriven i Sverige så att de kommer till din svenska adress, för dessa dokument måste nämligen sen apostillestämplas i Sverige.
  • De får vara utfärdade max tre månader innan vigseldatumet (notarievigseln).
  • När du väl får bägge certifikaten hit till Colombia, apostillestämplade i Sverige, måste de översättas av en officiell översättare här. Alla officiella översättare i Colombia finns på den här listan.
  • Sen behöver du en kopia på ditt cédula (om du har colombianskt uppehallstillstånd, alltså, annars ditt pass) och fylla i lite formulär hos notarien.
Ett tips är att boka tid i god tid hos notarien, om ni inte är väldigt flexibla med datum. Det visade sig nämligen vara rätt fullbokat och vi fick gå runt till flera olika innan vi till slut fick tag på en. Vi gifte oss hos Notaría 37 och de var väldigt bra. Vi var hos en annan först, men de krånglade en massa och ville dessutom ha apostillestämpeln (som är på engelska) översatt av en officiell översättare, vilket inte ska behövas.

Det kostade 110.000 pesos om jag minns rätt. Man måste även betala porto för de måste enligt lag skicka las escrituras (äktenskapscertifikatet) till myndigheten/notarien där ens födelsebevis är registrerat, vilket innebär att de skickar det till Skatteverket. Se till att de skickar med 4-72, annars blir det jättedyrt.

När vi reste till Sverige sen hade vi med oss alla papper från Colombia och registrerade äktenskapet hos Skatteverket i Sverige.

Det här är alltså det rent byråkratiska, och om man gifter sig borgerligt. Vill man istället gifta sig i kyrkan krävs det en massa mer, bland annat en äktenskapskurs hos en präst och tydligen ett intyg på att man inte är bigamist. See Colombia har hela listan på sin blogg.

För allt runtomkring, om man nu vill ordna bröllopsfest också, så beror det ju helt på vad och hur man vill göra. Vi letade ställe själv och fixade musik och annat via kompisar. Men vill man ha hjälp med sånt kan man anlita till exempel See Colombia.

-----

Vårt bröllop i Colombia går det att läsa mer om här: musiken, vigseln, middagen, festen, bröllopsnatten och lite extra foton.

12 kommentarer:

  1. Gracias por compartir. Te invito a que nos sigamos y a ver mi ultimo shooting, para QA, muévete a verlo. Besos y besos.

    SvaraRadera
  2. Har sagt det för, men vad himla fina ni var!

    Intressant läsning, verkar faktiskt ännu krångligare än i Australien. Vi kom iaf undan med att bara beställa äktenskapscertifikat och personbevis på engelska med stämplar direkt från Skatteverket. Mitt största problem blir istället sedan när det ska registras i Sverige. Jag kommer inte kunna byta efternamn i samband med vigseln (vilket jag egentligen vill), eftersom jag kommer vara mitt i en ny jobbig visumprocess länkat till mitt nuvarande pass/efternamn. Måste dessutom ansöka om lov för att få lämna landet och åka till Sverige för vår bröllopsfest i sommar. Men vad gör man inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var rätt meckigt, men inte så krångligt som annat kan vara i den colombianska byråkratin!
      Jobbigt med efternamnet, men du kan göra det i efterhand sen eller måste det göras just i samband med vigseln?
      Snart är det er tur, hurra!

      Radera
  3. Jag är ju inte på väg till Colombia just nu så jag fokuserar på fotona... HERRE GUD vad fina ni är!

    SvaraRadera
  4. Hej Annika,

    Jag hoppas att det är ok att jag tar tillfället i akt! :)

    Är det någon som är intresserad av att gifta sig i Colombia så hör av er till mig, jag jobbar på see colombia travel och hjälper mer än gärna till. Maila mig på: seecolombiatravelit@gmail.se. Må gott, många hälsningar, Cathrine Ericsson

    SvaraRadera
  5. Hej Annika,

    Jag är ännu en trogen läsare av din blogg! :)

    Nu är jag i samma situation som du var och ville bara få en sak förtydligad. Jag måste alltså skicka orginalkopian på äktenskapscertifikatet från Colombia till Skatteverket? Det går inte att skicka de ifyllda forulären direkt via mejl?

    /Tu vecina, Rebecka, aqui en Bogota ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!

      Grattis till bröllopet!

      Hmmm... bra fråga. Du menar alltså när ni väl gift er i Colombia och vill registrera äktenskapet hos Skatteverket i Sverige också?
      Vi reste till Sverige precis efter bröllopet och hade med oss originalkopian dit och gick personligen till Skatteverket för att registrera äktenskapet i Sverige också. Om man gör det via post/mejl vet jag inte riktigt hur det funkar. Men de brukar vara rätt bra och snabba att svara på mejl!

      Lycka till!

      Radera
  6. Hejsan hittade din blogg här idag när jag googlade vigsel i Colombia .. Jag har varit gift en gång tidigare o har ett barn. Är det omöjligt för mig att vigs mig i Colombia. Tacksam för svar
    maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Nej, det är inte omöjligt. Har man varit gift förut tror jag att det är lite extra papper som behövs, typ skilsmässopapper osv. Vet inte exakt vad, men jag vet att det går utan större problem. I alla fall civilt, katolska kyrkan är ju lite kinkigare.

      Radera
  7. Katolska kyrkan är verkligen jobbig, äktenskaps licens, familjebevis, intyg från två anhöriga att du aldrig gift dig och sist en intygan att du inte är bigamist....allt översatt till spanska och apostillestämplat. Sen måste man gå en kurs innan vigseln..... :) men det är nog värt det <3

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.