onsdag 13 juli 2011

Bröllopet: Vigseln

Så blev det äntligen lördagen den 9 juli 2011. När jag tittade ut genom fönstret vid sextiden på morgonen - eftersom nervositeten gjorde det omöjligt att sova längre än så - möttes jag av en stålgrå himmel med regntunga moln och våta gator. Inte drömscenariot, precis, särskilt med tanke på att vigseln och festen skulle vara utomhus i en trädgård.

Men som tur är så är det enda konstanta med Bogotás väder att det är ombytligt, så några timmar senare började molntäcket spricka upp och solen titta fram.

På inbjudan stod det klockan tolv, en tid då jag fortfarande satt kvar hos frisören och fick vad som kändes som hårnålar instuckna rakt i skalpen för att fästa brudkronan - den som morfar gjorde i silver 1966 och som mamma hade när hon gifte sig 1975. Som tur är börjar sällan något på utsatt tid i Colombia, så inte heller bröllop. Så sisådär en och en halv timme efter utsatt tid skred vi äntligen ut på gångbron, medan alla gäster stod utspridda i trädgården:
I Colombia går vanligtvis alltid bruden in med sin pappa för att bli överlämnad till den blivande maken som står och väntar, men eftersom 1) jag är svensk, 2) den traditionen har en otroligt obehaglig patriarkal symbolik, och 3) vi struntade i de flesta traditioner på vårt bröllop, så tågade vi in tillsammans.
Vigseln hölls av våra padrinos, som var och en sa några ord, blandat på spanska och på engelska. Alejo sjöng dessutom sången Campesino.
Under vigseln fick vi också sällskap av Kristina och Diego som spelade och sjöng Somebody.
Efter att ringarna var utbytta och Yuri förklarat oss man och hustru avslöjade vi den stora nyheten, till hurrarop och applåder och sedan tågade vi ned i trädgården till väntande kramar och lyckönskningar.
Det blev en fantastisk vigsel, rolig, känslosam och väldigt personlig. Precis som vi ville ha det.


PS Om någon undrar: Nej, en sådan vigsel är inte juridiskt giltig i Colombia, den juridiska biten avklarade vi dagen innan hos notarie, men det här är den vigsel som vi räknar som vår riktiga.

14 kommentarer:

  1. Det ser verkligen helt perfekt ut. Och du, kanske flottaste bruden någonsin. Och, och, och kronan så himla snygg.

    SvaraRadera
  2. Gud vad fint, jag blir alldeles tårögd! Tänker på vad mycket som har hänt sedan jag träffade dig där i Andra Landet... <3

    Det kommer väl fler bilder hoppas jag?!

    SvaraRadera
  3. Du var en nydelig brud, Annika! Og dere er et vakkert par. Og dere kommer til å få et vakkert, lite barn også. Sukk! Og gratulerer!

    SvaraRadera
  4. Sitter tårögd på jobbet och läser.. Så himla fint allting! NI var ju hur fina som helst, och stället ni var på, och morfarsgjorda kronan, och överraskningen till gästerna.

    Perfekt som sagt. Måste kännas underbart att det blev så bra!

    Precis så vill jag också ha det när jag gifter mig, personligt, mysigt och fint.

    SvaraRadera
  5. Åh, så himla himla fina!

    SvaraRadera
  6. Grattis - å så fina! Och så roliga nyheter att få berätta på sitt bröllop! Fantastiskt!

    SvaraRadera
  7. wow, stort grattis både till bröllop och kommande bebbe! yay för er!

    SvaraRadera
  8. Oh tårarna rinner! Fantastiskt vackert, jag har redan sagt dem men KRONAN! KRONAN!! oh så fint! Vad härligt det måste ha varit att få delge er stora nyhet på det sättet och för din familj att vara med dig när du berättade det!

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt vackert, all lycka till!

    Sis

    SvaraRadera
  10. Jag ryser och blir alldeles rörd, för det fullkomligt strålar runt er och man kan se hur känslosamt och fint det var, enda där borta på andra sidan jorden. Jättegrattis till er båda ännu en gång! Både din klänning och kronan var så fint och klädde dig verkligen. Kram, Maria.

    SvaraRadera
  11. Haren: Tack, tack, tack!

    Duktiga Tjejen: Fler bilder kommer, jag lovar, det blir en del om middagen och en del om festen också.

    Gunhild: Tack!

    Johanna: Ja, jag är fantastiskt nöjd! Jag rekommenderar att tänka utanför boxen i bröllopsplaneringen...

    Saralingon, Litenlängtan, Killmamman, Sis: Tusen tack allihopa!

    Linnéa: Ja, KRONAN! Jag är glad att jag använde den fast den traditionen inte alls finns i Colombia.

    Maria: Åh, tack! Klänningen är faktiskt från H&M, men visst passade den till bröllop?

    SvaraRadera
  12. Åh så fint. Din silverkrona är mycket vacker! Dubbelgrattis till allt!! / Monika Morén

    SvaraRadera
  13. Skönt att se avståndstagandet när det gäller överlämnandet från fadern till maken - en tradition som nu, trist nog, fått ganska stort fäste även i Sverige. Ni var jättefina, grattis till bebis och vigsel önskar en bloggläsande Göteborgare.

    SvaraRadera
  14. Christina Keil13/7/11 16:19

    Men åhhhh vilken vacker vigsel och vilket vackert brudpar!!
    Håller med förgående talkör :) Det verkar ha varit en fantastisk dag.
    Vi ses i slutet av månaden!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.