lördag 9 juli 2011

Idag gifter vi oss

29 kommentarer:

  1. Ha en fantastiskdag och njut! Grattis! Kram

    SvaraRadera
  2. waooohhh!! Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. annika v9/7/11 07:43

    tänker på er och önskar er en fantastisk dag! många kramar

    SvaraRadera
  4. Lycka till och många kramar från Lennnart o Ann-Katrine, vi ses snart

    SvaraRadera
  5. HURRA HURRA HURRA!

    SvaraRadera
  6. Lars Eriksson9/7/11 12:26

    Ett stort grattis till er båda!

    SvaraRadera
  7. Johannes9/7/11 13:01

    Hoppas att ni får en fin dag och många lyckliga år tillsammans!

    SvaraRadera
  8. Heja, grattis från Björklinge!

    SvaraRadera
  9. Grattis! Så underbart och hoppas ni får en alldeles fantastiskt fin dag och en lika fin framtid! Kram, Maria.

    SvaraRadera
  10. Annika, jag har hört att du gifter dig på min bästis Steve's ställe. Det blir bergis skitfint! Hållda tummar från mig! Dansa inte sönder trädgårdsbron :-).

    SvaraRadera
  11. Är tolv år och kan inte få fram något annat än iiiiihhh.

    SvaraRadera
  12. Önskar er allt gott Annika! Tack för fina tiden jag och Lauren fick dela med er! :-D

    SvaraRadera
  13. Hurra hurra för kärleken mellan er två!
    Grattis till äktenskapet och att ni sa ja till varandra. Kram!

    SvaraRadera
  14. Hoppas att ni hade en alldeles fantastisk dag. Ses snart. Kram från alla oss!

    SvaraRadera
  15. Efter att nyss ha vaknat efter en fantastikt bröllop här i Bogota kan jag meddela att allt gick bra. Vädret stod på vår sida, det regnade hela natten innan och alla var oroliga för mer regn. Men Annika berättade för Rolf om en gammal colombiansk tradition, där den förstfödde som måste vara en son skulle blåsa på regnmolnen och då ska de försvinna. Eftersom Rolf var den ende som uppfyllde kriterierna så fick han utföra uppdraget och det gjorde han med bravur. Solen tittade fram och det var uppehåll hela tiden och riktigt varmt. Allt detta var viktigt eftersom hela cermonin, middagen och festen efteråt pågick utomhus i en trädgård.
    Annika och Oscar var så vackra och cermonin var mycket fin, många tårar.
    Annika får själv berätta mer och lägga ut bilder på sin blogg.

    Många hälsningar från Inger och Rolf som åker till San Andres på måndag.

    SvaraRadera
  16. Grattis o önskar er all lycka.

    SvaraRadera
  17. Ah, vad roligt! Grattis!!

    SvaraRadera
  18. Jättestort grattis!

    SvaraRadera
  19. Mingan & Boppen11/7/11 09:07

    Här i Sverige sken solen också över er två ! Tänkte på er hela dagen!! Lyckokramar från Ockelbo !!

    SvaraRadera
  20. Supervacker bild. Älskar båda era ansiktsuttryck!

    SvaraRadera
  21. Grattis!

    /MilLa

    SvaraRadera
  22. hej! Grattis ert bröllop! Vilken fin blogg du har! Jag har försökt leta information på nätet och hört av mig till ambassaden osv.. Jag och min Colombianska pojkvän vill gifta oss.. men vi vet inte riktigt hur allt gäller osv.. Vi vill gärna bo i Colombia i nu läget.. bör vi gifta oss där då? Behöver jag bo där i två år för att få medborgskap o vice verca? Gud vad sådant här är en djungel.. vore så tacksam för svar och gärna om du har tips osv.. han bor förresten också i Bogota... Vart bor ni där? Lycka till med bloggen! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!

      Jag kopierar lite tips jag skickade i ett mejl till en svensk kompis som skulle gifta sig här, det här är vad du behöver för att gifta dig som utlänning i Colombia (obs! Allt detta är under förutsättning att du aldrig varit gift förut och att du inte har några barn):

      - Personbevis
      Beställs via mejl från Skatteverket. Måste beställas via mejl för att få det underskrivet. Det finns flera olika versioner, du behöver den långa versionen, där alla uppgifter om dina föräldrar också finns med.

      - Äktenskapscertifikat
      Beställs via post från Skatteverket. Jag försökte beställa via mejl men det gick inte, för underskriften på ansökningsformuläret måste vara i original, inte skannad. Du måste skicka med kopior på din blivande mans pass, men allt det står i instruktionerna på beställningsformuläret (som finns på Skatteverkets hemsida)

      Båda certifikaten ovan kan vara på svenska, och förhoppningsvis är du skriven i Sverige så att de kommer till din svenska adress, för dessa dokument måste nämligen sen apostillestämplas i Sverige.
      De får vara utfärdade max tre månader innan vigseldatumet (notarievigseln).

      När du väl får bägge certifikaten hit till Colombia, apostillestämplade i Sverige, måste de översättas av en officiell översättare här. Jag översatte hos Marja Perdigon, m.perdigon@hotmail.com (tel 6921364 eller mobil 315-3331883). Det kostade 25.000 per certifikat. Jag mejlade certifikaten scannade till henne och sen skickade hon översättningarna till mig med sin mensajero. Hon var effektiv. Annars finns alla officiella översättare här: https://tramites.cancilleria.gov.co/ciudadano/directorio/Traductores/traductores.aspx

      Sen behöver du en kopia på ditt cédula (om du har colombianskt uppehallstillstand, alltsa, annars ditt pass) och fylla i lite formulär på notarían.

      Ett tips är att boka tid i god tid hos notarían, om ni inte är väldigt flexibla med datum. Det visade sig nämligen vara rätt fullbokat och vi fick gå runt till flera olika innan vi till slut fick tag på en.
      Vi gifte oss hos Notaría 37 (http://www.notaria37bogota.com/) och de var väldigt bra. Vi var hos en annan först, men de krånglade en massa och ville dessutom ha apostillestämpeln (som är på engelska) översatt av en officiell översättare. Det krävde inte Notaría 37 och de var jättetrevliga och notarien var väldigt bra (jag hade hört en del skräckhistorier om notarier som får för sig att de är präster och håller närmast en predikan med massa religiöst innehåll på vigseln... ). Det kostade 110.000 pesos om jag minns rätt.

      Man måste även betala porto för de måste enligt lag skicka las escrituras till myndigheten/notarien där ens födelsebevis är registrerat, vilket innebär att de skickar det till skatteverket. De föreslog Servientrega men det är jättedyrt (typ 100.000) så jag sa att jag ville att de skulle skicka med 4-72 (som kostar typ 14.000) och det var inga problem, så det kan vara ett tips.

      När vi var i Sverige i somras hade vi med oss alla papper från notarían och registrerade äktenskapet hos Skatteverket i Sverige.

      Radera
    2. I Colombia far du tillfälligt uppehallstillstand om du är gift med en colombian. Du maste ha haft "visa de cónyuge" i minst tre ar innan du kan ansöka om permanent uppehallstillstand, och sen permanent i minst fem ar innan du kan ansöka om medborgarskap. Info här:
      http://www.cancilleria.gov.co/services/colombia/visas/temporary/partner

      I Sverige är det oftast tva ar fran och med permanent uppehallstillstand innan man kan ansöka om medborgarskap, och om man far permanent eller inte fran början beror pa lite olika grejer, som jag förstar det.

      Radera
  23. Apollo BAYINDIR11/2/13 19:13

    Jag har sökt den informationen överallt. Du är bäst!! Tack för info. Jag kommer till colombia ( Bogota sen cali ) 1a Mars. jag och min flikvän vill bjuda dig och din man för middag och fråga är lite saker om d OK. Min email adress , apollo@bayindir.se Gärna maila till mig OK eller Tyvärr. TACK

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.