onsdag 30 januari 2013

Att skriva om kulturkrockar

Jag fick en kommentar på ett gammalt inlägg:
Hej!
Jag undrar hur länge du har varit i Colombia?
Det känns som att du har en hel del att undersöka om dess befolkning oss dess traditioner, historia och levnadssätt.
Med vänlig hälsning, Yaneth från Colombia och som kom hit till Sverige 1975 och fortfarande inte förstår allt vad Sverige står för eller hur folk tänker men lär mig utan att döma eller förlöjliga.
Yaneth sätter fingret på mitt eviga dilemma varje gång jag skriver ett inlägg på kulturkrockstemat. Det är en svår balansgång att berätta om sådant som ur ett svenskt perspektiv kan te sig märkligt, utan att framstå som en dryg översittartyp.

Men såhär tänker jag, för att svara Yaneth.

Jag kom till Colombia första gången 2005, och har bott här sedan 2008, alltså i fem år. I Latinamerika har jag bott i sammanlagt åtta. Naturligtvis har jag en hel del att undersöka om Colombias befolkning, traditioner, historia och levnadssätt. Jag tror att alla har mycket kvar att lära om platsen de bor på, även om den råkar vara samma land som de fötts och levt hela sitt liv i. Och jag kan nog mer om Colombia än kanske en genomsnittlig svensk, men jag är ingen expert, och det utger jag mig inte heller för att vara.

Först och främst: Jag bor i Colombia alldeles frivilligt, jag flyttade hit och jag bor kvar för att jag älskar det här landet. Skulle jag inte göra det skulle jag flytta härifrån. Men måste jag skriva ut det i klartext varje gång jag skriver om kulturkrockar? Det förstår ni väl ändå, eller? Att jag ändå älskar det här landet.

Men bara för att jag älskar det här landet betyder det inte att jag måste älska och/eller acceptera precis allt. Det finns såklart en massa kulturella företeelser som från ett svenskt perspektiv kan verka märkliga och/eller roliga och/eller konstiga, som jag skriver om ibland. Det betyder inte att jag tycker att "åh vad colombianer är knäppa, de gör ju inte som vi svenskar som alltid gör rätt". För att 1) jag tror inte att det finns ett rätt sätt att göra saker på, och 2) jag tror verkligen inte heller att Sverige alltid är bättre eller har mer rätt (då skulle jag väl för tusan inte bo här).

Men nu bor jag i Colombia och bloggar på svenska. Jag skriver om mitt vardagsliv och om politik och samhälle och ibland om märkliga fenomen och kulturkrockar. Vissa företeelser tycker jag faktiskt är rätt knäppa, men det betyder ju inte att jag försöker förlöjliga hela det colombianska samhället eller folket.

När/om vi flyttar till Sverige kommer jag säkert att skriva en del om kulturkrockar som "hem"flyttad utlandssvensk. Jag kan på rak arm komma på en hel del grejer som kommer att kräva lite anpassning från min sida. Men just nu skriver jag ju som sagt om Colombia.

Men det här med att döma. Jag tycker faktiskt att man alltid har rätt att ifrågasätta sådant som man tycker är fel. Jag tror inte på en absolut kulturrelativism (dock till en viss grad). Colombia är på många sätt ett skitland, faktiskt. Det är till exempel extremt ojämlikt. Det sitter en massa idioter i kongressen (precis som i Sverige). Det vill jag förändra. För jag känner mig inte som en gäst i Colombia, som bara ska titta på och lära sig och försöka förstå hur folk tänker. Jag känner mig som en del av det colombianska samhället, med rätt att tycka och försöka påverka, precis som alla andra som lever och verkar här, precis som alla borde ha på den plats de lever. Och jag tycker att vissa saker är lika fel i Colombia som samma företeelser är i Sverige. Även om det handlar om tradition, historia och levnadssätt.

30 kommentarer:

  1. Visst är det svårt att skriva utan att förlöjliga ibland.. speciellt här i USA. MEN det är ju precis samma sak att skriva om Sverige. Alla "motherlands" har fina och mindre charmiga sidor och att skriva om dem gör det lättare, iallafall för mig, att förstå och acceptera vart jag är och vart jag kommer ifrån. Det är så spännande att läsa om just kultrukrockar för att själv inse vad man har för eget vanemönster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättesvårt! Och visst är det precis som du säger, det hjälper att skriva om.

      Radera
  2. Mycket bra inlägg, håller helt med!

    SvaraRadera
  3. Word, Annika. Hälsar en annan utlandssvensk i Guatemala.

    SvaraRadera
  4. Jättebra skrivet! Jag hamnade i en jättetråkig situation efter vår Kenya-resa just när jag skulle skriva om kulturkrockar. Jag tyckte verkligen att vår resa till Kenya var fantastisk, och vi blev hembjudna till gästfria människor, vilket var en jättefin upplevelse. Vi skrev sååå mycket om hur vänliga alla var, hur vackra kläder de hade på bröllopet osv. Men sen ville jag skriva om kulturkrockar, vilket jag tycker är intressant. Jag noterade att sånt som har hög status i Sverige (fina badrum och fina kök) var något som man brydde sig ganska lite om där, medan det som istället var viktigt att satsa på var kläder och bilar (vilket folk här kan strunta i på ett helt annat sätt). Jag jämförde detta och tycker egentligen inte alls att det ena är bättre än det andra, bara intressant att man fokuserar på olika saker. Att se hur andra tänker ger ju även perspektiv på den egna kulturen. Jag kan t.ex. tycka att det är lite komiskt att vi lägger så mycket fokus på våra kök, och sen kanske vi inte ens bjuder hem nån... men vi kan gå ut i mjukisbyxor. Hur som helst, det här togs helt fel och jag blev länkad av upprörda kenyaner som var jättearga... Och jag som VERKLIGEN inte menat något illa kände mig ganska ledsen... Tog bort inlägget, men känslan är kvar. Hur skriver man om kulturkrockar utan att det blir fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan bli så himla fel ibland, utan att man menar det. Vilken tråkig historia du berättar, synd att det blev så, när det inte alls var syftet. Det är verkligen en svår balansgång för att inte trampa på några tår.

      Radera
  5. Bra inlägg. Jag tycker också att man kan skriva om kulturkrockar utan att vilja förlöjliga ett helt land eller kultur. Som ordspråket lyder på kinesiska: 旁观者清 Den som står vid sidan av kan se tydligt.

    Vad synd att du fick ta bort ditt inlägg, Freedomtravel.

    SvaraRadera
  6. Åh, så himla svår men viktig fråga. Balansgången liksom. Jag tycker iaf att du lyckas väldigt bra och att du beskriver dina tankar i detta inlägg på ett fint och genomtänkt sätt. Man måste ju kunna använda humor för att beskriva kulturkrockar utan att det betraktas som förlöjligande. Kanske just eftersom situationerna som krockarna för med sig ofta blir väldigt roliga. Jag tycker att det framgår tydligt att allt du skriver skrivs med en stor kärlek till landet och därför känns det inte heller som att du "hånar" eller "förlöjligar". Men som sagt, diskussionen är såklart viktig. Tycker citatet som YuSie delat med sig av var fint..

    SvaraRadera
  7. Hej! Är på resa genom Colombia och har fått upp ögonen för karnevalen i barranquillo. Har du några tips på vad som man inte får missa, vart man ev kan hitta boende? Hade gott!
    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Nej, tyvärr inte, har aldrig varit på karnavalen i Barranquilla. Jag har varit i Barranquilla, men bara genom jobb, så några bra boendetips har jag tyvärr inte heller. Men lycka till!

      Radera
  8. där satt den! håller helt med. kram!

    SvaraRadera
  9. Jag kan forsta att man uppfattar tex ditt nedanstaende inlagg som hacklande om man bara laser just det och inte har last nagot annat av bloggen.
    Men precis som du sager m a s t e man fa tycka till om och reagera pa sadant man uppfattar som knasigt eller annorlunda. I allla fall om man inte bara vill vara en iakttagare i periferin av det samhalle man lever i utan en aktiv och tankande manniska som faktiskt ar en del av det land och samhalle man lever i.

    I Sverige far jag ofta uppfattningen att svenskar tycker att invandrare inte far ha nagra negativa asikter eller falla ofordelaktiga kommentarer om Sverige. Man skall bara vara sa javla glad och tacksam over att man har kammat hem varldens storsta lotterivinst; mojligheten att bo i varldens mest fantastiskt land.
    Detta samtidigt som man kraver att invandrare skall integrera sig och prata perfekt svenska, en paradox tycker jag.

    Na du, fortsatt att skriva om Colombia pa ditt vis! Tror inte att det gar att undvika att det ar nagon da och da som kanner sig forolampad pa ett vis eller annat av det man skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra skrivet! Håller med./ N. Petra

      Radera
    2. Tack båda två!

      Och Nadia, jag håller med.

      Radera
  10. Jag uppfattad inte ditt tidigare inlägg som ett negativ inlägg om Colombia och colombianska folket... Klart att du ska kunna jämföra med din kultur och få tycka att vissa saker känns lite knäppa. Det betyder ju inte att du inte tycker om landet och folket. Jag kan tycka svenskar gör knäppa saker men det betyder inte att jag inte älskar mitt land. Vare sig man har bott i ett land hela sitt liv eller inte så kommer vi alltid jämföra med vår kultur från landet och från vilka vi är uppfostrade av.

    Nej skulle kunna skriva hela dagen, jag tycker iaf inte att du förlöjligar eller skriver illa om Colombia.

    SvaraRadera
  11. Bra inlägg! Och jag håller med; vissa saker får en tycka är helt idiotiska, oavsett var de befinner sig!

    SvaraRadera
  12. Jag tror inte att hon som lämnade den ommentaren har följt din blogg. Du skriver ju massor med positivt och intressant om Colombia. Såklart man måste få blogga om kulturkrockar och andra saker som skiljer sig från det man är van vid. Det är väl just det som är att undersöka, tänka och reflktera egentligen? Dessutom är alla de inläggen extra roliga att läsa. Det är tydligt hur du älskar Colombia. Och som du säger - annars skulle du ju ha flyttat för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen visst är det väl det? Att det är precis det som är att undersöka, tänka och reflektera.

      Radera
  13. Välskrivet och intressant svar!

    SvaraRadera
  14. Åh, känner igen mig massor, har också fått kommentarer kring det här (trots att kulturkrockarna mellan Tyskland och Sverige inte är så värst stora). Men som många skriver, det är en svår balansgång. Som jag tycker att du klarar superbra, verkligen.

    SvaraRadera
  15. Jag har aldrig förstått den där kommentaren "men varför bor du här, då?" som man hör ibland. Som att man inte ska få ha synpunkter på nånting för att man kommer utifrån. Tvärtom, då är väl ens perspektiv extra värdefullt!? Jag tycker att du bjuder på en fin och blandad kompott i din blogg!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.