torsdag 19 juli 2012

Haloumi

Såhär i dagarna när instagramfeeden fylls av stämningsfyllda grillbilder från runtom i sommarsverige känner jag lite extra mycket att det var himla dumt att flytta till ett land där det är stört omöjligt att få tag på världens godaste ost.

Eller att få tag på särskilt god ost överhuvudtaget, faktiskt.

Jag tröstar mig med att det i alla fall verkar vara en ganska regnig och kall sommar därborta. Och att även om landet suger på ost så slår Colombia Sverige med hästlängder på fruktfronten.

10 kommentarer:

  1. Kan trösta dig med att det är omöjligt att handla Hallumi i mataffärerna i Berlin. Ibland kan det finnas, men då får man leta i tio affärer innan man får napp. Fast jag misströstar inte, kan gå till närmaste turkiska grill och köpa hallumi, nygrillad, för 3 euro :p I övrigt tvingar jag alla som kommer hit att köpa god, svensk ost. Men fruktutbudet suger, jag är avundsjuk på alla goda, färska frukter som verkar finnas hos dig!

    SvaraRadera
  2. Ja jag undrar om inte en juste ostbutik skulle göra succé i Bogota? I Karibien skar de osten i centimetertjocka skivor och la den typ i vatten - den smakade inte ett dugg mer för att skivan var tjock. Och trots att de hade säkert 20 sorters bröd smakade alla likadant... Jag var så besviken och längtade hem till ost! :-)

    SvaraRadera
  3. Åh, tusen gånger hellre rolig frukt än halloumi! All annan ost vill jag dock fortfarande ha. Så länge den inte gnisslar i tänderna.

    SvaraRadera
  4. Eller hur. Det äckligaste av allt är cuajada.
    Men du, ett helt ok halloumi-alt som smakar nästan likadant är sojaost (säljs skitbilligt här i saluhallen 3000 peso halvkilo) och stek/grilla!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej jag är colombian men har bott i sverige hela mitt liv. så min fråga är, vilka ställen i Bogota är de såkallade "finare områdena"?
    kram!

    SvaraRadera
  6. Hej! Intressant blogg:) Mitt i den (jävligt regniga) Stockholmska sommaren damp det ned en bröllopsinbjudan för ett par dagar sedan. Kul med bröllop ju, tänkte jag. Ännu roligare när det visade sig vara från min gamla studiekompis R. Colombian men bosatt i Frankrike sen många år. Och sen! Ännu roligare att det visade sig att bröllopet skulle vara i Santa Marta i Jan:) Det känns som lite "once in à life time", så jag siktar på att åka. En första spontan fråga; Är det något bröllopsrelaterat som är unikt för Colombia som man bör känna till?

    SvaraRadera
  7. Barbara Nordström Eriksson23/7/12 01:55

    IHej!
    Jag blev jätteglad över att se din blog om Colombia . Det är både intressant o spännande.
    Jag har även tipsat min dotter om den. Vi ska åka till Bogota i januari 1213. Vi har hittat min flickas (26 år) biologiska familj och har tänkt åka dit för att träffa dom.
    Du kanske kan tipsa om saker vi borde tänka på. Med vänlig hälsning, Barbara

    SvaraRadera
  8. Hellre frukt än halloumi. Om man nu måste välja :)

    Och det här regnet - suck! Tur att vi fick sol på Gotland. Regn, regn, regn. Fast jag klagar inte. Jag tycker att svalkan är SÅ skön! Bästa tajmingen ever! :)

    SvaraRadera
  9. När du får tag på haloumin så är ett gott tips att steka dom i Bregott och pressa citron på! Det måste va Bregott!!! Supergott!

    SvaraRadera
  10. Katta: Åh, det låter ju fantastiskt, vill också ha en turkisk grill i närheten!

    Litenlängtan: Det kanske vore något att starta!

    Fiat: Hehe... ja frukten går inte av för hackor, faktiskt.

    Mammas machete: Sojaost! Ska leta efter det!

    Amanda: Rent generellt kan man säga att ju längre norrut, desto rikare och ju längre söderut, desto fattigare. Det stämmer inte 100% men rätt så bra.

    Mathias: Hmm... det finns inga konstiga traditioner så vitt jag kan komma på, men två stalltips:
    1. Allt i Colombia är jämt försenat. Räkna med att vigseln börjar en timme eller så efter utsatt tid. Och resten förskjuts lika mycket så planera inte att bli hungrig klockan tre om det står att det blir mat klockan tre i programmet. Det kommer snarare att bli mat vid fyra-fem.
    2. Det kommer garanterat att bli salsa och merengue på festen, så om du inte kan någon salsa alls, ta en salsakurs! Du kommer att få det cirka tusen procent roligare då. Hinner du inte ta någon salsakurs, så lär dig åtminstone grundstegen via youtube.
    Ja, och så kan det komma väl till pass att kunna i alla fall lite grundläggande spanska för att kunna konversera med bröllopsgästerna som säkert till stor del inte kan engelska.
    Hoppas du får det jätteroligt, det finns en massa spännande resmål i krokarna kring Santa Marta så passa på att resa runt lite när du ändå är där!

    Barbara: Å vad spännande! Skicka ett mejl på dalen.annika[a]gmail.com så tipsar jag gärna!

    Anna: Tur att man slipper välja! :)

    Pernilla: Då måste jag nog vänta tills nästa sverigeresa! Det är inte så gott om Bregott på hyllorna i Bogotás supermercados!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.