måndag 18 april 2011

Anapoima

I fredags packade vi in oss tillsammans med 15 vänner i en van och körde iväg till Anapoima. Det ligger bara runt tre timmar* från Bogotá men det är som att komma till en annan värld.

Eftersom Colombia ligger nästan på ekvatorn har landet inga riktiga årstider. Istället bestäms klimatet av höjdskillnaderna. Bogotá ligger uppe i Anderna på 2600 meters höjd och det är därför det är som en evig höst. Men bara några timmars bilfärd bort, som i Anapoima som ligger på 700 meters höjd, är klimatet tropiskt.

Det är rätt vanligt bland Bogotábor att hyra en finca (lantställe) på något varmare ställe över en helg. för att njuta av lite sol och värme. Och jag är tacksam över att jag slipper bo i tropikerna, men å vad lyxigt det är att ha sol, värme och poolbad runt hörnet.

När vi åkte hemåt igen på söndagskvällen upp genom bergen medan solen gick ner över bananodlingarna i dalarna blev jag än en gång påmind om en av anledningarna till att jag älskar det här landet.

Colombia måste vara den vackraste platsen på jorden.

*I det här bergiga landet benämns avstånd nästan alltid i tid, inte kilometer.

14 kommentarer:

  1. Det ser ut som om du har haft det väldigt skönt. Härligt med sol och värme.

    Vi har varit i stugan och också haft sol och vårvärme. Lite fräknar på näsan gav solen :-)

    Kram från mamma

    SvaraRadera
  2. Tackar för ytterligare ett bra restips, ni ser ut att ha haft det jätteskönt! Vi hade en suveränt bra resa och god nytta av dina råd. Verkligen ett fantastiskt land! Allt gott! /Marie

    SvaraRadera
  3. Åh! Ser helt fantastiskt ut!

    SvaraRadera
  4. Me encantaría poder leer tu blog, si no te molesta te sugiero colocar un traductor.
    Abrazos,
    Piedad

    SvaraRadera
  5. Mamma: Härligt med stugsäsongstart!

    Marie: Vad roligt att höra!

    Frida: Det var det också

    Mis cositas..: Bienvenida! Buena idea, de pronto coloco un traductor, aunque a veces las traducciones de google translate no se entienden para nada.
    Mientras tanto, escribe http://colombialiv.blogspot.com aquí:
    http://translate.google.se/#sv|es|

    SvaraRadera
  6. Gracias, me encantó que hayas tomado la idea del traductor!!!
    Aunque no me aguanté las ganas y obvio que fui al traductor antes para leer que hablabas de mi bello y amado país.
    Disfruta tu mucho a Colombia, el país más bello del mundo (lo dice una colombiana hahaha).
    Chau,
    Piedad

    SvaraRadera
  7. Tänk att det kan skilja så mycket inom ett land på både natur och klimat! Min favorit bok är "Och vet inte vart" av Astrid Acalá Flemberg,där hon också skildrar Colombia och dess natur, miljö osv när de adopterar två pojkar där ifrån. Ett både spännande och vackert land, verkar det vara.
    Kram, Maria.
    Ps. Vill du fortfarande gästblogga hos mig? I så fall så mejla mig gärna på hemmahosmaria@hotmail.com.

    SvaraRadera
  8. Åh, vad jag önskar att vi hade sett lite mer av Colombia än "bara" Bogotá. Kanske nästa gång...

    SvaraRadera
  9. Maria: Mejl kommer!

    Åsa: Det blir säkert en nästa gång. Tänk att resa tillbaka med grynen när de är större, vilken resa!

    SvaraRadera
  10. åh jag vill också åka dit!

    SvaraRadera
  11. Å vad härligt det ser ut! Jag har förresten en likadan bikini som du, HM, eller hur? :) Väldigt intressant kommentar, känner jag nu. Haha.

    SvaraRadera
  12. Hittade din blogg av en slump, och jag kommer att fortsätta läsa. Så spännande om ett liv i Colombia. Att läsa något annat än bara det negativa. Så skönt.
    Det verkar vara ett underbart vackert land.
    Måste läsa mer:)

    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.