fredag 29 januari 2016

Vardagslyx på jobbet

Jag skulle bli världens sämsta fackrepresentant. Jag är nämligen bland de mest tacksamma arbetstagarna en svensk arbetsgivare kan hitta just nu. Efter ett sju år med colombianska anställningsvillkor känns allt med att jobba i Sverige som ren lyx.

Om jag jobbar längre någon dag får jag tillgodoräkna mig den tiden i flextid sen! Restidsersättning och traktamente på jobbresorna! Friskvårdsbidrag! Sex veckors semester! VAB! Föräldraledighet i evigheters evighet!

Sånt där som många verkar se som helt självklart tar jag små glädjeskutt av varje gång jag inser att Oj! Har jag rätt till det här OCKSÅ!?

Senast i raden på min lista över den extrema lyxen med att jobba i Sverige är mitt nya skrivbord på kontoret. Jag minns när jag en gång för några år sedan var på svenska ambassaden i Colombia och för första gången såg höj- och sänkbara skrivbord. De hade importerat dem från Sverige, jag har aldrig sett (eller hört talas om heller för den delen) några sådana på någon annan colombiansk arbetsplats. En vacker dag kanske jag också får ha ett jobb med ett sådant skrivbord, tänkte jag. Nu har det blivit en vacker dag och det känns så himla lyxigt.

Här står jag numera och jobbar på dagarna. Like a boss.

16 kommentarer:

  1. Sex veckors semester?! SEX veckor?! Wow!

    SvaraRadera
  2. Haha, sådär känner jag också när jag läser om svenska arbetsplatser. USA är ett sånt u-land i jämförelse. (Det är ju till exempel det enda land i västvärlden som INTE HAR NÅGON betald föräldraledighet.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. USA verkar vara ett sånt u-land på så himla många sätt. Var det inte så att du måste ta semesterdagar när du är sjuk också?

      Radera
  3. Men att stå och jobba? Är det verkligen bekvämt? Jag skulle vilja sitta ned.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske inte hela dagen, jag sätter mig ner ett tag också. Men det är tydligen väldigt ergonomiskt och hälsosamt, vi sitter väl generellt alldeles för mycket i dagens samhälle.

      Radera
  4. Vad har du för bra avtal som har 6 veckors semester? Vanligtvis har man här i Sverige 5 veckor (=25 dagar) 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har Unionens avtal men jag tror att vi har lite standardavtalet + extra. Typ mer semester. :)

      Radera
  5. Var jobbar du någonstans? 6 veckors semester är inte lagstadgat som däremot 5 veckor är, så du måste ha ett speciellt avtal med din arbetsgivare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet, det är ju extra lyx! Men även 5 veckor hade fått mig att ramla av stolen, jämfört med Colombias futtiga 15 dagar om året...

      Radera
  6. Allmänt f k, privat- och kommunanställda har vanligtvis 5 veckors semester, statligt anställda 6 veckor from 30 års ålder och 7 veckor from 40 års ålder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, bra info! Borde alltså satsa på en statlig karriär inom några år då :)

      Radera
  7. Catharina3/2/16 14:06

    Angående det där med 6 veckors semester så är det i min kompiskrets (inkl mig själv) väldigt vanligt att man avtalar bort betald övertid mot en extra veckas semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Betald övertid har jag ju däremot inte (men dock flex) så det kanske är något sådant här också!

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.