söndag 19 september 2010

Fy fan

Jag är så arg, så ledsen, så besviken, allt på samma gång. Jag fattar inte vad som har hänt med Sverige.

En mandatperiod till med Alliansen, vad är det för fel på folk?

TJUGO mandat till Sverigeidioterna, vad är det för fel på folk?

Det hade inte kunnat vara värre. Jo, kanske att SD fått sina mandat och Alliansen dessutom egen majoritet. För som det är nu, om de nu verkligen står fast vid vad de lovat och inte kommer att samarbeta med SD så måste de göra eftergifter till de rödgröna.

Men ändå. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?

Jag försöker förklara valresultatet för Oscar, men jag kan inte göra det utan att börja gråta. För han frågar, "men om det är den politiken som fått Sverige att bli ett av världens mest välmående länder, där alla har en värdig levnadsstandard, hur kan man vilja rösta bort den då?"

Jag vet inte.

Jag kollar på valvakan tillsammans med Nina och Karolina. Vi har alla förhållanden med colombianer. Vi har alla tänkt att ja, någon gång kanske vi bosätter oss i Sverige igen ett tag. Nu har ett parti som i princip vill avskaffa anhörighetsinvandringen fått tjugo mandat i riksdagen. Ett parti som står för en politik som gör att vi aldrig någonsin skulle kunna flytta hem till Sverige igen.

Nu kommer Alliansen att styra Sverige i fyra år till.

Nina, Karolina och jag konstaterar alla samma sak. Nu är det ingen idé att flytta till Sverige på åtminstone de närmsta fyra åren.

8 kommentarer:

  1. Det är ju bara så fruktansvärt, och helt jävla absurt. Det trodde jag aldrig om Sverige. 5,7%!?

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte. Men du har kanske hängt med i hur baktalad Sahlin blivit i valrörelsen. Människor här ser inte henne som en trovärdig statsministerkandidat. De attraheras mer av Reinfeldt. Det är den personliga karsman (jag ser dock inte Freddans?!) som avgör numera, inte inte ideologi.

    Nu ska jag uppfostra sonen i ett högerland där Sd sitter i riksdagen. Känns fruktansvärt, som om vi vuxna verkligen ger barnen en mörk framtid att förvalta. Fy fan, får vi flytta till er?

    /Frugan, som skickar en stor styrkekram i eländet

    SvaraRadera
  3. Och så fint formulerar man sig när man har en ätande bebis i famnen.
    * karisma
    * inte

    SvaraRadera
  4. Johanna: Det är helt ofattbart.

    Frugan: Jo, jag har hängt med. Tyvärr. Oförlåtligt. Medierna har verkligen gett SD snålskjuts och S motvind.
    Och jag håller helt med. Jag hade ändå tänkt att ja, kanske, Sverige när vi får barn. Not anymore. Nu vill jag på fullaste allvar inte flytta till Sverige på minst fyra år i alla fall. Det gör mig otroligt ledsen.
    Ni är välkomna hit! Dock kan jag verkligen inte utlova någon progressiv vänsterpolitik här, Colombia är snarare högerns starkaste utpost i Latinamerika (och JUST DÄRFÖR gör det så vansinnigt ont i hjärtat att se att svenskarna vill välja den vägen. Den leder inte till något bra, kan jag tala om).

    SvaraRadera
  5. I det här fallet har ändå medierna verkligen utövat sin makt och gjort allt vad de kan för att utesluta SD och berätta om hur hemska de är. Vissa menar ju att det kan ha förstärkt SD, men de har verkligen gjort sitt bästa. Alla andra partier har dessutom uttryckt sin motvilja mot SD, så det här är verkligen sjukt. Jag fick en chock av 5.7 procent. Det är över 300 000 människor! Skrämmande! De har nu fyra år på sig att göra bort sig... för det här bara kan inte bli bra.


    Jag ser dock gärna att alliansen sammarbetar med MP, eftersom jag är en miljöpartist med vissa högeråsikter (vill t.ex. att vi ska vara med i EU, att vi ska ha euro, att vi ska ha ROT och RUT osv...)

    Tillägg: Det välfärdssamhälle vi har är inte bara tack vare sossarna, det är också tack vara de resurser som vi har haft - som den generationen nu har tagit slut på! Det har slösats alldeles för mycket på våra tillgångar, och det är det som resulterar i ett missnöje nu. Det finns varken pengar eller annat kvar... så jag förstår den lite mer restriktiva tanken, och även den lite mer globala.

    SvaraRadera
  6. Jag hade kunnat skriva Frugans inlägg ovan.

    Dessutom: Det din man säger för att sammanfatta läget stämmer ju tyvärr inte. Det om att "alla har en värdig levnadsstandard". Nej. Jag känner lite för många som har blivit utförsäkrade från FK de senaste åren ... Och många av de nu så förhatliga "invandrarna" och flyktingarna, inte lever de särskilt bra, inte.

    Tänkte också utbringa ett HURRA för dig som har betalat medlemsavgifter i två av mina favvopartier. Ibland känner man sig så jävla ensam ... :-/


    Ordverifieringen sammanfattar detta så bra: sketinga. Så sant som det var sagt!

    SvaraRadera
  7. Jag känner mig stolt som Västerbottning. Det är det ENDA län i Sverige där SD fick mindre än 2%. Tur du är född västerbottning.

    SvaraRadera
  8. It's all about me: Ja, jag hoppas, hoppas verkligen att SD gör bort sig de här fyra åren och åker ut 2014 med buller och bång.

    Crrly: Nej, det stämmer ju inte, men som någon slags generell norm i alla fall, och i jämförelse med Colombia (allt är relativt).
    Ja, jag har liksom alltid mest gillat den utomparlamentariska politiken, men nu vaknade jag och kände att det var dags för lite inomparlamentarisk politik också.

    Mamma: Ja. Det känns fint i hjärtat, faktiskt. En viktig ljusglimt i mörkret.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.