lördag 7 augusti 2010

En militariserad stad

Idag tillsätts Colombias nye president, Juan Manuel Santos, med pompa och ståt i en stor ceremoni på torget i centrum, inte alltför långt ifrån där vi bor.

Med en osedvanligt pricksäker känsla för tajming hade jag idag tänkt uträtta tre saker:
  • Hämta möblerna vi beställt, skrivbordet och sängborden*
  • Ersätta en av pappas försvunna geocachar
  • Framkalla några kort som jag lovat för flera veckor sedan att skicka till farmor
Jag verkar ha glömt bort hur det funkar i landet jag valt att bosätta mig i. För är det något de är bra på, militärerna och poliserna här i landet, så är det säkerhetspådrag.

Så möblerna gick inte att hämta, för idag får inga lastfordon köra i staden. Och geocachen och korten, som var ärenden här alldeles intill, var omöjliga att uträtta. Sedan tidigt i morse har militärhelikoptrar cirklat runt ovanför våra huvuden, och så fort jag klev ut på gatan såg jag poliser, militärer och skottsäkra bilar med tonade rutor i vartenda gathörn. Och allt var stängt, såklart, inklusive parken där cachen ska gömmas.

Det verkar som att ärendena får skjutas upp till en normalare dag.

* Jo, vi skulle ha hämtat dem för en vecka sedan. Men försäljaren hade glömt bort att målarfärgen (poly-nånting) till sängborden tar extra lång tid att torka, så förra helgen var de inte klara. Tålamod är en dygd, särskilt i Colombia.

2 kommentarer:

  1. Hur länge sitter han den nye presidenten?

    SvaraRadera
  2. Mandatperioden är fyra år. Sen kan han bli omvald för ännu en mandatperiod, så max åtta år.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.