måndag 16 maj 2016

Tipsa oss! Bilsemester i Sverige i sommar

Nu när vi kan titulera oss bilägare tänkte vi maxa situationen genom att dra iväg på en bilsemester genom Sverige i sommar.

Vi vill se fina platser, hälsa på lite fint folk (vill ni ha besök?) och semestra. Vi kör söderut från Umeå i slutet av juli, typ, och sen vet vi inte så mycket mer. Jo, Bamses Värld är väl det enda spikade stoppet.

Därför: Kom med era bästa tips! Vart ska vi åka? Vad ska vi se? Vad ska vi göra?

Jag utlovar evig tacksamhet och lite bilsemestertips i Colombia i utbyte. Puss!

47 kommentarer:

  1. Jag måste ju såklart tipsa om Västkusten. Bohuslän. Fjällbacka. Smögen. Nordens Ark. Marstrand. Göteborgs Södra Skärgård. Varberg (Apelviken). Falkenberg (skrea strand).

    Efter helgens resa till Höga Kusten kanske jag har några tips där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Plottar in allihopa på vår google map :)

      Radera
    2. Skuleskogens nationalpark (västra ingången) kunde man åka bil upp ganska högt och sen gå bara 0,8 ut till utkiksplatsen, wow vilken trollsk skog. Eftersom ni åker på sommaren är säkert linbanan upp till Skuleberget öppen.

      Radera
  2. Nordens Ark på västkusten är ett givet stopp för oss varje år. Fantastisk djurpark med behagligt tempo och utan hysterisk kommers. På vägen dit kan ni stanna till vid Kållandsö, Vänern och Läckö slott.
    Uppsala är också väldigt trevligt (partisk eftersom jag bor där) skön stämning, mycket caféer och restauranger och Sveriges bästa lekplatser (faktiskt, vi har lekt oss igenom Sverige och det är svårt att hitta lika genomtänkta och välhållna lekplatserkr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Och bra lekparker är ju ett supertips!

      Radera
  3. Okej, nu är jag partisk iom att jag är born and raised och nu även boende här, men jag tänker ändå rekommendera Dalsland och Värmland starkt. Båda är väldigt vackra landskap och ligger dessutom bra till om ni åker till Nordens Ark. Jag gillar särskilt naturen, finns t ex mkt sjöar här. Annat trevligt är t ex konstnärskollektivet Not Quite i Fengerfors, som har utställningar hela sommarhalvåret och dessutom en trevlig restaurang. Sen finns ju alltid Selma Lagerlöfs Mårbacka och Lars Lerin-museet Sandgrund. Vill man bo fint rekommenderar jag Baldersnäs herrgård.

    SvaraRadera
  4. SM för gatumusikanter i Mariefred. Går av stapeln 13 augusti i år. http://smgatumusikanter.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra tips men vi börjar jobba igen i mitten på augusti så den 13:e måste vi nog vara längre norrut än Mariefred, tyvärr...

      Radera
  5. Dalarna! Kustvägen mellan Sundsvall och Stockholm är bara en transportsträcka, så jag föreslår att ni åker inlandet söderöver. Allt i Dalarna är jättefint, och har ni möjlighet att pricka in midsommar där så kommer ni aldrig att glömma det!
    Stockholm är ju fantastiskt sommartid, så hit tycker jag absolut ni ska ta er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut! Bra att åka inåt i landet... Och Dalarna är ju jättefint!
      Stockholm är ett givet stopp! :)

      Radera
  6. Kom till oss! Vi bor ju sjukt nära Kolmården!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Jättegärna! Vill Fimpen och Gael hälsa på Bamse ihop tror du?

      Radera
    2. Vi ska dit i början av juni.

      Radera
    3. Jaha, råkade publicera för snabbt. Vi ska dit i juni, kan hända att Fimpen vill dit igen (beroende på när ni ska dit, är bortresta en del i juli. Är vi inte hemma får ni gärna bo i vårt hus ändå).

      Radera
    4. Ja! Vi kan väl höras när det närmar sig? Vad himla snäll du är!

      Radera
  7. Alltså! Linköping ligger också nära Kolmården, och ute vid stugan på Vinön går det ju att bada, hälsa på årslammen och åka veterantraktor! Och kring Siljan är ju som vackrast i landet, särskilt uppe i fäboden utanför Mora.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh men ja Erik! Jag mejlar dig!

      Radera
  8. Vilken härlig semesterplan!
    Min favoritplats i Sverige är nordvästra Öland. Denna säregna natur, skifferstränder, rauklabyrinter, vrak på stranden... Jag älskar det.
    Västkusten som en annan tipsar om står också på favoritlistan. Så vackra ställen, det är bara att ta in och njuta. Man kan gärna svänga förbi Tanumshede och se det stora hällristningsområdet och det lilla museet bredvid.
    Liseberg bör ju inte missas heller; Sveriges bästa nöjespark! Även om man inte gillar att åka så är det kul att bara gå runt, kanske lyssna på någon grupp.
    Vill ju gärna tipsa om min egen hemtrakt. Inte bara för att jag vill ha besök (Men kom! Det vore så roligt! Och Jesús vill säkert gärna prata spanska med någon igen, vi kommer att vara i Sverige hela juli och augusti!). Lidköping är min hemort. En fin småstad med massor av bagerier och ett stort torg med traditionell lördagsmarknad. Nära stan finns bra badstränder (ligger vid Vänern), och förstås Kållandsö som du redan fått tips om. Svartvita Läckö Slott och mysiga Spikens fiskeläge dit vi åker för att köpa rökt sik. I sommar kommer jag bo i Skara en del, också trevlig småstad (fast inte lika trevlig :) och där i närheten finns Valleområdet och vallevägen som har fått utmärkelsen Sveriges vackraste bilväg, om jag inte minns fel. Ett häpnadsväckande vackert, ganska litet, område med backar och grönska och småsjöar som är härliga att bada i. Så kommer man ut vid Varnhems klosterkyrka med klosterruin, en behaglig, skön plats att fika på.
    Sa jag att jag vill ha besök? Det går säkert att ordna sovplats!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh vilka tips! Jag prickar in allihopa på vår google map! Och ja! Om vi har vägarna förbi när vi väl har klurat ut en vettig rutt utifrån alla tips så ja! Vi hälsar jättegärna på! Kul för Gael också att träffa ett annat spansktalande barn även om han och Disa inte riktigt är i samma ålder :)

      Radera
    2. Hehe, kanske roligast för Disa, som älskar äldre barn :-)

      Radera
  9. Om ni hamnar i Skåne så är Brösarps backar en vacker plats, och Sveriges kanske godaste chokladpraliner tillverkas i en liten butik i Kivik. Åtminstone för... hm... en sju år sedan.

    SvaraRadera
  10. Vätterns kust (östra sidan med Gränna och Vadstena) är magiskt vacker! Och om man åker dit måste man förstås ta båten till Visingsö. Hur coolt är inte det att vara på en ö som är i en stor sjö! Detta är mina favoritställen i Sverige. Lycka till med planeringen och hoppas att du kan blogga om er semester - det later så spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Allt åker in på kartan!
      Bloggar jag inte under resan (tror inte jag tar med datorn och jag är så dålig på att blogga från mobilen) så gör jag det säkert i efterhand!

      Radera
  11. Södra Hälsinglands inland är magiskt vackert (norra Hälsingland, tex Färila och Delsbo är också sjukt fint). Träslottet i Arbrå är ett mysigt ställe att fika på, Segersta är en väldigt fin liten by (dessutom spelade dom in delar av amerikanska millenium-trilogin där, om ni blir imponerade av sånt) och söder om Kilafors finns det många gulliga småvägar. Hälsingegårdar är världsarv och det engageras en del guider på flera av gårdarna (till exempel mårtesgården i Edsbyn, en ganska tråkig och intetsägande by överlag men väldigt fin natur runtomkring). Det finns väldigt mycket fint att se i Hälsingland så luras inte av dödstråkiga E4an, ta vägen genom Hälsinglands inland se fina grejer där och åk sen ner till Dalarna via Faluvägen som har sin avfart mellan Alfta och Edsbyn. På den vägen finns många roliga ortsnamn (tex Getryggen, Södra Blindtarmen (ja, på riktigt), Kammahav) som kanske kan vara kul för ert barn? Det är mitt tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra tips! Du tänker köra inåt i landet vid Hudiksvall, typ? Tack för så himla bra och oväntade tips som vi hade missat annars!

      Radera
    2. Om ni kör ut mot havet vid Hudiksvall kommer ni till Hölick och Kuggören. Supermysiga fiskesamhällen där man kan bada (Hölick). Det är en omväg ut dit men det är väldigt vackert.

      Tuvilda

      Radera
  12. Alla tips du får får mig vilja göra en liknande resa. Jag funderar lite på Orsa Grönklitt och björnparken. Var där och åkte skidor som barn. När min bror gifte sig (på Gotland för 12? År sen) åkte vi Sverigetur från Gbg till Sthlm, Nynäshamn till Visby sen till Öland och via glasriket i Småland och upp längs västkusten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också så himla mycket mer peppad på resan nu tack vare alla tips!

      Radera
  13. Ni får gärna besöka oss om ni vill :) tipsar annars om att Öregrund är fiiint, som västkusten fast på östkusten. Gotland!!!! Det är helt magiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Och vi kommer gärna förbi :)

      Radera
  14. Jag skulle själv vilja ta med mig familjen till Leksands sommarland.

    SvaraRadera
  15. Njut av resan, kör på småvägar, pausa ofta, stressa inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa tipset! Det ska vi försöka se till att göra!

      Radera
  16. Urkult är ju första helgen i augusti om ni vill starta hos oss? Kommer ni hela vägen ner hit har jag massor av tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se om vi kommer förbi eller om vi redan är längre söderut än så vid det laget! Möjligt att vi kommer ända ner till Malmö, när är ni där? :)

      Radera
  17. Göteborg såklart! Liseberg och södra skärgården. Och oss kanske!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Kommer vi ända dit så hojtar vi garanterat till!

      Radera
  18. Jag måste tipsa om Högbonden i Höga kusten. Häftigt men med stuuup så håll koll på Gael!

    Göteborg och Bohuslän är ju också hur fint som helst på sommaren!

    /Tuvilda 365UME

    SvaraRadera
  19. Smultronstället i Söderköping. Magisk glass. http://www.smultronstallet.se/ Jag var där när jag var ungefär 6 år och jag minns det än. Vi hade varit på Kålmårdens djurpark samtidigt, så det kanske ligger nära? Men jag har ingen koll på den landsändan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag lägga till på kartan! Visste inte heller var det låg, var tvungen att googla, verkar ligga rätt nära Kolmården :)

      Radera
  20. Jag "tågluffade" med min lilla familj (barn som jag tror är i Gaels ålder, 4 år) från Göteborg till Visingsö i helgen. Sov två nätter på vandrarhem, badade, åt polkagrisar och cyklade runt på ön -fantastiskt! Hela familjen hade det härligt o kul! Kommer rekommendera detta utflyktsmål till alla som frågar om tips from nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt det låter! Ska försöka få in det!

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.