fredag 10 september 2010

Bussäventyr i Bogotá

På senaste tiden har jag ränt runt på en hel del möten och seminarier och därför haft förmånen att färdas runt stan medelst kollektivtrafik (jobbet ligger annars så nära att jag promenerar dit och hem). Det är ett helt äventyr.

I Bogotá finns två allmänna transportmedel. Å ena sidan det moderna och effektiva Transmilenio som funkar ungefär som en tunnelbana fast med buss. Å andra sidan de vanliga stadsbussarna, som bjuder på lite mer spänning och äventyr i vardagen.

Stadsbussarna går överallt, och man kan hoppa på när som helst genom att sträcka ut armen där man står vid vägkanten, så stannar bussen, även om den inte nödvändigtvis just då befinner sig i högerfilen:
(klicka för större bild)
Man vet vilken buss man ska ta genom att hålla utkik på vad som står på skyltarna i fönstret, som talar om var bussen åker. Det gäller att kunna stan, alltså.

Väl på bussen gäller det att hålla i sig, för det här med mjukkörning är inget chaufförerna lär sig i körkortsskolan. De vill komma fram fortast, men med så många passagerare som möjligt, så tvära inbromsningar så fort någon viftar längs vägkanten, och så full gas så fort man klivit på första trappsteget, är taktiken.

Bussen kan i princip aldrig bli full. Det går alltid att klämma in någon till, och ryms man inte fram så får man kliva på dörren bak, och skicka pengarna med övriga passagerare fram till chauffören, som sen skickar växeln tillbaka (jo, det är busschauffören som tar betalt och räknar upp växel samtidigt som han kör).

Under resans gång får man underhållning av alla de slag. Mimartister, försäljare av allt från pysselböcker och sykit till multifunktionella pennor och handmålade prydnadssaker, musiker som imponerande nog lyckas både hålla balansen och spela sina instrument (till exempel harpa, eller något annat lätthanterligt), eller historieberättare, som alla försörjer sig genom det de får av busspassagerarna.

I Bogotá pågår just nu ett projekt för att effektivisera och förbättra kollektivtrafiken. Alla olika transportsystem ska integreras med varandra, och allt ska bli nytt och modernt. Vad sägs om de här revolutionerande nymodigheterna (hör och häpna):
  • Busschaufförerna ska inte längre hantera kontanter samtidigt som de kör!
  • Man ska kunna köpa busskort, och det ska vara övergång så att man kan ta flera olika transportmedel under samma resa!
  • Det ska finnas busshållplatser!
  • Det ska finnas busstidtabeller - resenärerna kommer att veta när bussen kommer!
  • Busschaufförernas lön kommer inte längre att bero på antal passagerare för dagen utan den kommer att vara fast, OCH de kommer att få sjukförsäkring och pension!
Futuristiskt värre.

6 kommentarer:

  1. "resenärerna kommer att veta när bussen kommer!"

    Hahaha, as if!

    Ahorita, säger jag bara!

    SvaraRadera
  2. åh, hahaha, vad underbart att läsa om kollektivtrafikens framtidsvisioner!

    Påminner lite om Puerto Rico. Fast de hade faktiskt hållplatser, och världens bästa tidtabeller. De var såhär" Buss B40 går två gånger i timmen" Sen kunde de ju gå båda två kl 14:59... men det var ju fortfarande två den timmen... För att komma på = vifta med handen, de körde som galningar och inga limits på antal passagerare. I Sthlm är det ju limits på antal passagerare på PAPPER, men det finns egentligen ingen hejd. Ibland får man ju nästan sitta i knät på chauffören...

    Härligt för de colombianska chaufförerna att de ska få fast lön! (eller?)

    SvaraRadera
  3. Jag hade tänkt fråga dig om det här sedan jag läste om kollektivtrafiken i Bogotá i DN (tror jag) för någon månad sen. Artikeln berättade om stambussar, med egna filer på motorvägen, som körde folk in och ut ur stan i princip. Dessa gick till bestämda hållplatser där sedan stadsbussarna utgick från. Är det så? För jag gillade verkligen tanken på stambussar (sen låter det ju som att stadsbusskörningen kan behöva en strukturering a la det som är planerat :))! Jag tror det skulle kunna vara ett alternativ i ex Stockholm istället för att alla, en och en, ska ta bilen. Hur upplever du att det fungerar? (Om du har en uppfattning/åsikt)

    SvaraRadera
  4. Nina: Jomenvisst är det så! Från 2010 kommer även inga bussar i Bogotá att vara äldre än tio år, Transmilenio kommer att gå längs hela décima och hela 26, det vet du väl? :)

    It's all about me: Haha, sköna tidtabeller! Jag kan gissa att det blir något liknande här...

    Marie: Ja, det bussystemet är helt annorlunda, och MYCKET mera uppstyrt. Det är Transmilenio, som jag länkade till i början av inlägget.
    Det är lite som en tunnelbana fast buss, de har egna körfiler och fasta stationer som är lite som tunnelbanestationer ovan mark mitt i trafiken.
    Transmilenio funkar bra, men i rusningstid är det ALLTID helt proppfullt och tiderna är inte så bra, från 5 (eller 6?) på morgonen och bara till 23 på kvällen.

    SvaraRadera
  5. Åh vad spännande att läsa om ditt liv i Colombia!! Och tack så jättemycket för tipset om sidan med handledsvärmare. Skall genast kolla in! Kram Kikan

    SvaraRadera
  6. Kul att läsa om bussarna! Det är ju bra att de ska få fast lön och så, men samtidigt måste det vara skönt att slippa springa som en galning till busshållplatsen för att hinna med bussen.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.