onsdag 17 oktober 2012

Trafikrevolution

Bogotás kollektivtrafik kan bäst beskrivas som ganska kaotisk. Det finns förstås Transmilenio som är rätt uppstyrt, men stor del av transporterna sker i vanliga busetas. De är gamla dieselröksprutande monster som går överallt i staden, och man vet vilken man ska ta genom att läsa på den lilla skylten i framrutan som anger de viktigaste platserna och vägarna bussen kör förbi under rutten.

Men sedan ungefär en vecka tillbaka har nya bussar märkta SITP också börjat cirkulera. Dessa tillhör det nya Sistema Integrado de Transporte Público – integrerade kollektivtrafiksystemet – och ska allteftersom ersätta alla gamla busetas är det tänkt. Detta är ett helt REVOLUTIONERANDE system, hör och häpna alla dessa nymodigheter som det kommer att innebära:

Övergång: Möjligheten att åka med flera olika bussar inom en viss tid, utan att behöva betala en ny biljett för varje buss man tar (man får rabatt på nästa resa).

Busskort: Istället för att betala bussresan med kontanter, till busschauffören som tar betalt och räknar upp växel samtidigt som han kör (de stannar bara tillräckligt länge för att man precis ska hinna sätta fötterna på bussen), ska det införas ett busskort som kan laddas med flera resor, i förväg dessutom.

Busshållplatser: Bussarna kommer inte att stanna precis var som helst där någon råkar sträcka ut armen eller trycka på stoppknappen, utan det kommer att finnas definierade platser för det.

Tidtabeller: Ja, tydligen ska man hädanefter kunna veta på ett ungefär när bussen kommer. Låter otroligt, men är enligt ganska säkra källor sant.

Chaufförerna ska få lön: Deras inkomst ska alltså inte bero på hur många passagerare de plockar upp under rutten, utan den ska vara fast. De ska även få sånt lyx som sjukförsäkring, pension och semester.

Ja, ni märker ju själva. Revolutionerande nymodigheter.

14 kommentarer:

  1. OJ! Stora förändringar som vi tycker är helt självklara! Jag var inte så förtjust i de där bussarna - de spydde ut kolsvart rök och var mer än lovligt galna i trafiken. Men hur ska de som tjänar sitt uppehälle på att köra en Buseta kunna gå över till att köra SITP? För man vill väl ha bort Busetas från gatorna på sikt antar jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som kör bussarna idag ska få chansen, men de måste genomgå vissa prov först (psykologiska och fysiska, typ motorik och sånt) för att det ska garanteras att de verkligen är lämpliga som busschaufförer... Dessutom tror jag att de utesluts om de har obetalda trafikböter i bagaget (vilket rätt många har).

      Radera
  2. Haha men oj? Det känns så otroligt främmande att något sådant ens skulle kunna hända här under en dag utan att bussbolaget - med all rätt - skulle bli föremål för "Aftonbladet granskar" och försatt i konkurs. Får mig att bli lite mindre sur på SL efter morgonen de utsatte mig för. Men bara lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehehe ja... Det är lite annorlunda här.

      Radera
  3. Haha. Ja, det ger en ju lite perspektiv. Här i stockholm kämpar vi just nu med "lövhalka" på spåren som gör att "din resa kan ta lite längre tid än normalt".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här vet man aldrig hur lång tid resan kan ta. Det är ett ständigt lotteri.

      Radera
  4. Väldigt behövligt! Nu kanske inte busschaufförerna kommer köra som dårar och tävla med varandra om passagerare. Livsfarligt som de kör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Förutom ökad trafiksäkerhet leder det nog till mindre luftföroreningar också.

      Radera
  5. Men hjälp! Låter som motpolen till Berlins kommunaltrafik. Här är det ordning på torpet, punktligt och pålitligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog lite annat än den tyska ordningen...

      Radera
  6. Ja! Det är ju jättebra. Men... nostalgi! 2001 åkte jag och en polare runt med filmkamera i de gamla kitch-bussarna. blev rysch-pysch i taken, intervjuer med bussförsäljare mm mm. kanske dags att leta fram det där igen och köra i något jyst klippprogram? :). heja bogota!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, nostalgin! Men jag föredrar ändå den framtida renare luften...
      Men ja! Leta fram klippet!

      Radera
  7. Apropå kaotisk trafik. Jag brukade ofta undra hur det är att köra utryckningsfordon i Bogotá...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ser ofta ambulanser eller brandbilar i trafikstockningar och får lite panik. De får köra i transmilenio-filerna, så där går det lite snabbare, och folk brukar oftast släppa fram dem, men det är ju inte alltid så lätt när bilarna ligger tätt som packade sillar.

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.